Heerups hyldest til livet

Henry Heerup står som den helt store humanist i dansk kunst og satte i sine folkekære værker store eksistentielle spørgsmål under lup. Hans frie og symbolmættede billedsprog folder sig ud i det livsbekræftende monumentalværk ”Koncerten” fra 1953, hvor vi møder kunstneren fra hans allerbedste side.

Musikken, kvinden og nissen

Med sit vanlige legesyge og finurlige glimt i øjet ophøjer Henry Heerup den musikalske udfoldelse på linje med den frodige moderfigur i det festlige værk ”Koncerten“, som vi præsenterer på årets sidste Traditionelle Auktion den 7. december kl. 16 i Bredgade 33 i København. Værket er en malerisk ode til frugtbarheden og livet med alt, hvad det rummer af både glæder og sorger – og på ægte “heerupsk“ vis indtager nissen med den røde hue et midtpunkt, mens instrumenter og musikere giver associationer til fallos- og fosterlignende former. Scenariet bindes sammen af livshjulet, der ses som en glorie af rødkindede babyer omkring den nøgne kvinde og står som et symbol på livets universelle helhed, tiden og altings bevægelse. Livshjulet kender vi helt tilbage fra middelalderens billedverden, og det er et tilbagevendende tema i Heerups kunst.

”(…) Det Morer Mig At Høre Hvilke Reaktioner De Fremkalder Hos De Mennesker, Som Ser Dem. Jeg Haaber At Der Stadig Vil Blive Flere og Flere Som Ikke Ser Noget Uartigt I Nøgenhed”.

Henry Heerup i et brev til værkets ejer i New Jersey, Grete Lamb

Symbolets og vitalitetens mester

Heerup er i dansk sammenhæng symbolernes mester. Han er elsket for sin fremstilling af eksistensens allerstørste temaer og dramaer i en direkte visuel stil, hvor følelser, livsstadier og tidens gang kommunikeres ved hjælp af bredt etablerede symboler. På kunstmarkedet er der efterhånden langt mellem de tidlige symbolske værker af Heerup, og derfor er det en særlig fornøjelse at præsentere det monumentale værk ”Koncerten”, som viser kunstneren fra hans absolut bedste og kunsthistorisk mest betydningsfulde side. Samtidig er der tale om en slags genopdagelse, idet maleriet ikke har befundet sig på dansk jord siden 1962, hvor ejeren bragte det med sig til USA i forbindelse med, at hun giftede sig amerikansk og bosatte sig i New Jersey. Bagsiden af Heerups store popularitet og folkelighed har nok især været en ensidig opfattelse af en ukontroversiel, hyggeligt bekræftende motivverden, som har skygget for de eminente livsdyrkende og rendyrket vitalistiske aspekter, der er på færde i hans værker.

Henry Heerup: "Koncerten", 1953. Signeret. Olie på lærred. 140 x 200 cm. Vurdering: 200.000-300.000 kr.

Lad os dvæle ved Cobra!

Selvom Heerup gik sine egne veje, var han knyttet til CoBrA og står som indbegrebet af bevægelsens tanker om den frie, legende kunst og kunstnerens spontane udfoldelse. Med på auktionen har vi vanen tro værker af de fleste repræsentanter for denne europæiske og progressive kunstgruppe. Denne gang også af de kvindelige navne, der ellers gennem årene har stået i skyggen af deres mandlige kollegaer.

En af dem er Sonja Ferlov Mancoba, som de seneste år har opnået en velfortjent plads i kunsthistorien som et af dansk modernismes hovednavne. I sine skulpturer skabte hun de mærkeligste væsener og tog afstand fra tidens, efter hendes opfattelse, materialisme og egoisme. Hun kæmpede for fællesskabet, for som hun så smukt udtrykte det: ”Kun i kraft af hinanden kan vi leve og ånde …“. Hendes gipsskulptur på auktionen har været ejet af Troels Andersen, tidligere direktør på Museum Jorn i Silkeborg.

Som man netop nu kan opleve på dette museum i udstillingen ”COBRA – de kvindelige kunstnere“ var en anden stærk repræsentant for kunstgruppen Else Alfelt, der med sin kunst ville bidrage til heling af mennesket oven på verdenskrigene. Hun står bag auktionens sanselige møder med naturen i form af bjerg- og klippelandskaber fra 1940’erne skabt af de karakteristiske takkede og bølgende former. De mandlige cobramalere står dog ikke i skyggen – anført af værker af de omtalte kvinders mænd, Carl-Henning Pedersen og Ernest Mancoba, og ikke mindst kollegaen og gruppens provokerende frontfigur Asger Jorn fx med værket "Forskellige grunde" fra 1971, der også stammer fra Troels Andersens samling.

Asger Jorn: "Forskellige grunde", 1971. Signeret. Olie på lærred. 46 x 38 cm. Vurdering: 300.000-400.000 kr.
Sonja Ferlov Mancoba: Skulptur (Uden titel), 1951. Gips. H. 27 cm. Vurdering: 50.000-60.000 kr.
Else Alfelt: "Månebelyst klippelandskab", 1947. Signeret. Olie på krydsfinér. 106 x 126 cm. Vurdering: 125.000-150.000 kr.
image
Traditionel Auktion

Moderne kunst

7.-8. december kl. 16

For yderligere information, kontakt os venligst:

Niels  Raben Portrait

Niels Raben

Niels Raben

Afdelingsleder / Havnen
Niels  Boe-Hauggaard Portrait

Niels Boe-Hauggaard

Niels Boe-Hauggaard

Vurderingssagkyndig / Havnen
Kathrine  Eriksen Portrait

Kathrine Eriksen

Kathrine Eriksen

Vurderingssagkyndig / Havnen