Nybruddet hos Domaine Arnoux-Lachaux
Alle med bare den mindste interesse for vinen, der flyder ud af Bourgogne, har nok ikke kunnet undgå at opsnappe, at Domaine Arnoux-Lachaux’ vine har anlagt sig en ny stil – både hvad angår indhold og etiketternes udseende. Vi byder på en håndfuld af disse nyheder på vinauktionen den 20. marts.
Det er ingen hemmelighed, at flere og flere slås om de få flasker fra Domaine Arnoux-Lachaux, der hvert år lander på verdensmarkedet så blødt og elegant som vinen indeni. Derfor er vi også glade for nu at kunne præsentere denne nye spiller, der har meldt sin ankomst i arenaen. Disse flasker står som vidnesbyrd om, at Domaine Arnoux-Lachaux har fået lidt af en makeover såvel inden i som uden på flasken. Før var stilen til den mørke og rustikke side – og noget undervældende i forhold til de besiddelser, som man der har under ploven. Nu gælder det i højere grad ord som alpine jordbær og hindbær og en buket af florale noter, der har overtaget og synes at være de superlativer, som svæver over vinens nye stil. Det er dog blot en lille smagsprøve på de ord, man kan finde i den floromvundne tale, der frigøres i tasturet, når anmelderne kaster sig glubende over Domaine Arnoux-Lachaux’ vine. |
Årgang 2018 er den første årgang under Charles Lachaux’ admiralskab, og den hører blandt de udbudte flasker på auktionen. Visse teknikker i forhold til arbejdet i vinmarken på dette domæne har en del til fælles med, hvordan Domaine Leroy går til deres håndværk – og ikke mindst Bourgognes nye-gamle stjerne, Domaine Bizot. Selvom Charles Lachaux med stor sandsynlighed vil pointere, hvori han gør det på sin egen måde, er sammenligningen ikke til rent forretningsmæssigt at anfægte i voldsom grad. |
Etikettens nye sprogAt Domainet Arnoux-Lachaux’ etiketter også har fået et løft ud af skyggen og ind i lyset, er ligeledes svært at overse, og det er netop med til at understrege og markere dette nybrud. Før 2018 var etiketterne kendetegnet ved en smal rødlig-brun stribe med navnet Domaine Arnoux-Lachaux skrevet indeni. Farven var formodentlig en hentydning til den jord, hvori producenten var dybt rodfæstet. I dag ser etiketterne noget anderledes ud, selvom de fortsat er afdæmpede i deres overordnede stil. Centralt i det nye design er et våbenskjold med en gylden løve, der synes at diktere vejen for domainet. Resten af våbenskjoldet er himmelblåt og står som en solhilsen til det klima, der i høj grad er med til at skabe denne lysende nye stil. En vin, der synes at være lavet af samme stof som drømme, men som kun få kan tillade sig at drømme om at smage.
|
For yderligere information, kontakt os venligst:
Thomas Rosendahl AndersenThomas Rosendahl AndersenAfdelingsleder / Glostrup |
Thomas Løbner-OlesenThomas Løbner-OlesenVurderingssagkyndig / Glostrup |
Thomas HegaardThomas HegaardVurderingssagkyndig / Glostrup |