Glassets alkymi

Dragende kurver og bølgende linjer i afstemte farver møder blikket, når man går på opdagelse i glassamlingen fra Holmegaard Glasværk, der netop nu kan opleves på vores Netauktioner. Holmegaard-glassenes karakteristiske, fascinerende former er resultatet af især én mands kreative talent og store engagement, Per Lütken – glassets svar på Poul Henningsen.

En kunstnerisk dynamo

Holmegaard Glasværk var i flere årtier det kreative mødested for Danmarks førende glaskunstnere, der trods skiftende tendenser formåede at fastholde en stærk designprofil. Ikke mindst takket været den kunstneriske dynamo, Per Lütken, der fra 1942 og frem til sin død i 1998 tegnede glasværkets designlinje.

Per Lütken var uddannet fra Skolen for Dansk Kunsthåndværk i 1938, hvor han skærpede sit naturlige talent for tegning. Allerede som 26-årig overtog han ansvaret for glasværket efter Holmegaards mangeårige leder Jacob E. Bang. I det første år designede det unge kreative talent mange af de drikkeglas, vaser og skåle, som de rutinerede glaspustere gav fysisk form.

Inspirerende processer, nye teknikker og vellykkede eksperimenter

I de følgende år fortsatte Lütken sit ihærdige arbejde med at inspirere sine kollegaer, skitsere nye former og skubbe til grænserne for den flydende glasmasses plasticitet. Han mestrede ikke selv kunsten at blæse glasset og havde så meget desto mere respekt for glaspusternes tekniske kunnen samt det hårde fysiske arbejde, der fulgte med.

I 1950’erne og 60’erne udviklede værket sig for alvor, og man fandt på nye metoder til at blæse glasset op. Den berømte Provence-skål er resultatet af en af periodens mange vellykkede eksperimenter, vakuumteknikken. Glasmassen blev placeret på en varm plade, der qua fysikkens love så at sige selv blæste skålen op. Det lagde kimen til flere vellykkede eksperimenter og udviklingen af de delikate, afrundede former, som Lütken var meget optaget af at tilføre især fabrikkens drikkeglas.

Balancen mellem elegance og anvendelighed

Ud over de unikke kunstglas formåede Holmegaard også at udvikle robuste glas til dagligt brug. En af de absolut største sællerter var de velkendte skibsglas, der blev introduceret i 1971. De ramte balancepunktet mellem elegance og anvendelighed. Det var en designfilosofi, som den almindelige forbruger kunne identificere sig med, og glassenes succes var med til at polstre glasværkets bundlinje mange år frem.

Lütken var på mange måder glassets svar på Poul Henningsen. Hans blik og kreativitet betød, at man kunne invitere andre kunstnere ind på glasværket og fastholde det innovative fokus, der har kendetegnet værket siden begyndelsen i 1825. Holmegaard gik trods den mangeårige succes konkurs i 2008. I dag har Holmegaard med støtte fra blandt andet Realdania fået nyt liv som museum og huser en samling på over 40.000 glas.

Samlet med passion for glasdesign

Glassamlingen, der nu kommer under hammeren, er et resultat af en dansks samlers mangeårige passion for den produktive spændvidde og kreativitet, der var synonym med Holmegaard. De fleste glas er designet af Per Lütken, men samlingen tæller også Siegfred Wagners smukke, sjældne vædderfigur, der med sine elegante organiske former og delikate blågrønne farve er et af mesterstykkerne. Man kan også nyde en lang række designperler af Allan Scharff, Torben Jørgensen, Peter Svarrer, Jacob E. Bang og andre glasmestre fra Holmegaards storhedstid. Med hver deres udtryk og en imponerende mangfoldighed illustrerer samlingen i sig selv Per Lütkens rammende motto: “Glas er liv!”

image
Netauktion

Holmegaard

Tirsdag 16. November kl. 20

For yderligere information, kontakt venligst:

Esben Skov Jensen Portrait

Esben Skov Jensen

Esben Skov Jensen

Vurderingssagkyndig / Aarhus