Hammershøi og hans venner
Vilhelm Hammershøi er Danmarks mest kendte kunstner set i et internationalt perspektiv, og hans gråtonede og gådefulde interiører er i høj kurs over hele verden. På Liveauktionen den 6. december kaster vi lys over Hammershøi og kunstnerne omkring ham med en lang række smukke værker.
Når vi svinger hammeren på den første Liveauktion onsdag den 6. december i vores nye auktionshus på Nørgaardsvej 3 i Lyngby er en del af auktionen dedikeret til temaet ”Hammershøi og hans venner”. Vi præsenterer flere værker af Hammershøi selv og kunstnerne i hans kreds, fx Peter Ilsted, Carl Holsøe og L.A. Ring.
”Jeg har en Elev, som maler ganske mærkeligt. Jeg forstaar ham ikke, tror, at han vil blive betydelig, søger ikke at indvirke paa ham.”
P.S. Krøyer om sin elev Vilhelm Hammershøi.
En kontroversiel kunstners gådefulde motiverHammershøi står som en ener i dansk kunst. Allerede fra barnsben udviste han et stort kunstnerisk talent, og som 8-årig begyndte han at modtage privat tegneundervisning. I årene 1879-84 studerede han på kunstakademiet i København og fra 1883-85 på Kunstnernes Frie Studieskoler under kunstneren P.S. Krøyer. Hammershøi udviklede tidligt sit helt særegne udtryk med en motivverden, der hovedsageligt er centreret omkring interiøret, landskabet og portrættet. Han foretrak en nedtonet farvepalet, der ved første øjekast kun består af grå, sorte og hvide nuancer. Nyere forskning viser dog, at hans værker i virkeligheden består af et hav af farver. |
Det er særligt interiørerne og de rygvendte kvinder, der har gjort Hammershøi kendt over hele verden. I sin samtid blev Hammershøi imidlertid betragtet som kontroversiel, og han skabte furore i dansk kunstliv. Adskillige af hans værker blev afvist på de etablerede udstillinger – fx blev maleriet ”En ung pige der syr” fra 1887 afvist af udstillingskomitéen på Charlottenborg, mens det til gengæld i 1889 blev præmieret med en bronzemedalje på Verdensudstillingen i Paris. Hammershøi formåede om nogen at male gådefulde og atmosfærefyldte rum, hvor tiden synes at stå stille. Det var især boligen i Strandgade 30 på Christianshavn, hvor han boede med hustruen Ida fra 1898-1908, der dannede rammen om hans motiver. Her skildrede han hjemmets næsten tomme stuer igen og igen, ofte med Ida som rygvendt model fordybet i tanker. Det overskyggende fravær af handling i værkerne bidrager til oplevelsen af en særlig tidløs metafysisk stemning, der peger mod noget sjæleligt. |
Motiv fra Hammershøis barndomshjem
Med på auktionen har vi et af Hammershøis tidligste interiører med motiv hentet fra hans barndomshjem på Frederiksberg Allé 54. Værket fra 1888 har været ejet af hans bror kunstneren Svend Hammershøi og kan siges at danne kimen til flere af hans senere interiører. Maleriet er med sin løse impressionistiske stil og komposition med det velkendte møblement, vinduer med transparente gardiner, udsigt til grønne løvtræer et forstudie til et af hans senere gennemarbejdede interiører. Nøjagtig samme motiv kendes også fra et fotografi, som er taget af hans gode ven, fotografen Valdemar Schønheyder Møller. Fotografiet har været ejet af Hammershøi selv, og det udbudte studie understreger således både hans forbundethed med fotografiet som kunstnerisk medie og udviklingen af interiøret i hans kunstneriske oeuvre.
Hammershøis tegninger er også i høj kurs på kunstmarkedet, og på auktionen præsenterer vi foruden interiørstudiet fire fine tegninger fra hans hånd. Det gælder et motiv hentet fra Jægersborg Allé nord for København, to portrætter og et nøgenstudie af en stående dreng.
Kredsen af kunstnere omkring HammershøiHammershøi er uden tvivl den største eksponent for tidens interiørmaleri, men at gøre personlige omgivelser til motiver blev populært blandt flere kunstnere i slutningen af 1800-tallet. For dem blev hjemmet, familien og hverdagen omdrejningspunkt i en tid, hvor det moderne, hektiske storbyliv ellers buldrede frem. De søgte motivmæssigt væk fra det offentlige rum for i stedet at koncentrere sig om den kontrollerede ro inden for hjemmets fire vægge. Det gælder bl.a. Peter Ilsted og Carl Holsøe, der var en del af Hammershøis inderkreds, men også kunstnere som Viggo Johansen, Julius Paulsen og Cilius Andersen. I flere af auktionens værker bliver vi af disse kunstnere inviteret med indenfor og får et intimt indblik i det borgerlige familieliv og de traditionelle kønsrollemønstre, der udspillede sig omkring århundredeskiftet. |
Hammershøi fik stor indflydelse på flere af disse kunstnere. Det gælder særligt for Ilsted og Holsøe, der også fokuserede på de ”stille stuer”. Ilsted og Hammershøi mødte hinanden på kunstakademiet og blev nære venner. I 1891 blev Hammershøi gift med Ilsteds søster Ida, og det nære bånd mellem de to kunstnere forstærkedes. Holsøe blev Hammershøis nære ven og malerkollega, da de begge studerede på Kunstnernes Frie Studieskoler, og en gensidig påvirkning mellem de to malere har utvivlsomt fundet sted. Hos Holsøe er der dog ikke samme symbolske undertoner, men et mere prosaisk fokus på hjemmets skønhed.
For yderligere information, kontakt venligst:
Julie Arendse VossJulie Arendse VossAfdelingsleder / Ældre kunst / København |
Birte StokholmBirte StokholmVurderingssagkyndig / Ældre kunst / København |
Søren Kjerk HolmstrupSøren Kjerk HolmstrupVurderingssagkyndig / Ældre kunst / København |
Camilla Bruun StoltzeCamilla Bruun StoltzeVurderingssagkyndig / Ældre kunst / København |
Sofie Normann ChristensenSofie Normann ChristensenVurderingssagkyndig / Ældre kunst / København |