Kunst eller pornografi?
De fleste Olympia Press publikationer blev udgivet som Traveller’s Companion bøger: Karakteristiske grønne paperbacks, der var skrevet på engelsk, og som i stor udstrækning blev købt af amerikanske handelsmænd og turister. Turisterne ”hjalp” med at distribuere de fordækte bøger over hele verden, og de begyndte så småt at blive samlerobjekter. Den allerførste i en serie på næsten 100 titler hed The enormous Bed - og så var tonen ellers slået an. Siden fulgte populære titler som Until she screams, Without shame, School for sin, der uden at lægge fingre imellem omhandlede tabuiserede emner på det seksuelle område.
Selv om Olympia Press i dag står som forlaget, der fødte flere store litterære klassikere, bør forlaget i høj grad også huskes for alle de andre udgivelser, der var med til at sætte diskussionen om kunst eller pornografi på dagsordenen.
Baggrund: Olympia Press
I første halvdel af det 20. århundrede var det stadig forbudt at udgive bøger med erotisk eller pornografisk indhold. Det var ligeledes vanskeligt at få værkerne bedømt ud fra en litterær eller kunstnerisk målestok. Myndighederne beslaglagde det, der kunne virke anstødeligt, og forlæggerne turde ikke udgive vovet litteratur af frygt for deres omdømme.
Én forlægger var imidlertid vovet nok til at bryde muren. Det var franskmanden Maurice Giródias (1919-1990), som i 1953 grundlagde forlaget Olympia Press i Paris. Forlaget fik sit navn efter den franske kunstner Eduard Manets skandalevækkende værk af kurtisanen Olympia.
Girodias var en opfindsom type, og hans forlæggermetoder var driftige. Bl.a. forfattede han bagsidetekster til bøger, som endnu ikke var skrevet. Han trykte derefter en liste med fængende titler og velklingende pseudonymer, der blev sendt ud til alle kunder. Havde de ”foreløbige romaner” dét, der skulle til, kvitterede forhandlerne ved at bestille og betale for værker, der endnu ikke var skrevet. På den måde blev der råd til at give de hårdt trængte forfattere et forskud, og de leverede varen – romaner, der levede op til forventningerne fra Girodias’ populære bagsidetekster.
Litterære mesterværker
Side om side med de erotiske titler, der var let læste og hurtigt glemt, udgav Olympia Press værker, som kom til at stå tilbage som nogle af de vigtigste udgivelser i efterkrigstiden: J.P. Donleavy’s The Ginger Man (1955), William S. Burroughs The Naked Lunch (1959) og ikke mindst Vladimir Nabokovs mesterværk Lolita (1955).
Mange forlag havde afvist Nabokovs roman Lolita, før den omsider blev udgivet hos Girodias. Værket, der senere blev filmatiseret af bl.a. Stanley Kubrick, handler om en midaldrende mands erotiske besættelse af sin 12-årige flirtende steddatter. Emnet var stærkt kontroversielt, og mange anså bogen for at være ”smudsig” og uden kunstnerisk værdi. Bogen blev hurtig forbudt i Frankrig, men et par år efter udkom en amerikansk udgave, som blev en kæmpe succes. Lolita blev den første bog på det amerikanske marked siden Borte med blæsten, der solgte mere end 100.000 eksemplarer i de første tre uger. Siden blev ordet ”Lolita” et begreb, der vandt stor udbredelse i hele populærkulturen.
Først i 1967 blev det fuldt legalt - i Danmark som det første land i verden - at udgive bøger med erotisk eller pornografisk indhold (billedpornografien blev legaliseret i 1969). Dermed var der ikke længere grundlag for at hive forlæggere i retten pga. ”smudsige” udgivelser.
Kunst eller pornografi? Udgivelserne fra Olympia Press kan læses både med det ene og det andet udbytte. Se en af de mest komplette samlinger på udstillingen i Bredgade allerede fra onsdag d. 12. november. Hammeren falder på bogauktionen tirsdag d. 2. december kl. 18.00.
For yderligere information, kontakt venligst:
Sebastian Hauge Lerche: +45 8818 1005 · s.h.lerche@bruun-rasmussen.dk
Christine Almlund: +45 8818 1216 · c.almlund@bruun-rasmussen.dk
Lærke Bøgh: + 45 8818 1217 · l.boegh@bruun-rasmussen.dk