Asger Jorn retrospektiv
Tidslinjen begynder med værket "Uden titel". Det blev skabt i 1937 - året, hvor man i international sammenhæng første gang hører om Asger Jorn som skabende kunstner. Med ønsket om en læreplads hos den russiske avantgardekunstner Wassily Kandinsky forlod Asger Jorn i 1936 Danmark på sin BSA-motorcykel og kørte til Paris. Skæbnen ville, at Kandinsky ikke længere tog imod elever, så i stedet fik Jorn en plads hos den franske kunstner Fernand Leger. Fernand Leger underviste i kunstens abstrakte-industrielle formsprog, der med sine enkle former og streger har været en tydelig inspiration for tilblivelsen af dette maleri. På maleriets bagside har Jorn også valgt at kreditere Legér ved at skrive mesterens navn.
Gennem 1940’erne bevæger Jorn sig udover den surrealistiske og stærkt Miró-inspirerede tradition og videre i retning af den spontan-abstrakte kunst, hvor fuglemotivet, maskemotivet og det figurative får en central rolle. Denne centralisering af det figurative ses bl.a. i værket "Uden titel", 1946.
Årene 1951-52 blev skæbneår for Asger Jorn. Grundet en livstruende tuberkulose lod han sig indlægge på Silkeborg Sanatorium, en indlæggelse og et voldsomt sygdomsforløb, der afspejles i periodens malerier. I maleriet "Uden titel", 1950 ses en bevidst brug af mørke, dystre farver, en farvebrug og malerisk udførsel, der understreger kunstnerens desperation over livets drejning.
Fra Silkeborg Sanatorium går turen til Schweiz og Italien. 1950’erne bliver således også årtiet, hvor Jorn med genvundne kræfter igen forlader Danmark for istedet at udforske tidens europæiske strømninger - deriblandt den italienske Arte Nucleare og den franske Tachisme. Den konstante udvikling af stil og udtryk førte i perioden 1959-1962 til udførelsen af en række såkaldte “modifikationer”. En blændende eksempel på disse modifikationer er "Nocturne III", 1959, hvor Jorn ovenpå et gammelt landskabsmaleri har skabt en ny verden beboet af fuglelignende væsener. I forordet til en udstilling i Paris i 1959 sætter han selv ord på dette “fornyede maleri”:
"Vær moderne, samlere, museer. Har De nogle gamle malerier, så fortvivl ikke. Behold gerne erindringen om dem, men giv dem en fornyelse så de passer til tiden. Hvorfor forkaste det gamle, hvis man kan modernisere det med nogle få penselstrøg? Det bringer aktualitet over Deres gamle kultur. Vær med på noderne og gør samtidig en forskel. Maleriet er det sket med. Giv det hellere nådestødet. Forny det. Leve maleriet".
I den maleriske formverden fører Jorn i slutningen af 1960’erne, stærk inspireret af Jackson Pollocks action paintings, beskueren ind i et univers af luksus med de såkaldte Luxury Paintings. Hvor Jorn tidligere brugte olie som materiale bruger han nu lakmaling, et materiale der i sin substans kan opfattes som en kommentar til 1960’ernes luksusobjekter og dekorative kunst sprøjtet med lakmaling. I et interview refererer Jorn til Georges Bataille:
“Art is the invitation to an expenditure of energy, without a specific purpose aside from that brouhgt to it by the spectator himself. It is prodigality”.
De seneste koloristiske værker fra Jorns hånd, som vi på denne auktion udbyder til salg, er fra 1972 - altså blot et år før kunstneren dør. Malerierne "Blue shadow", 1971 og "Capelli Verde", 1972 er ekspempler fra denne sidste del af Jorns kunstneriske virke. Her bliver det tydeligt for beskueren, at Jorn i de sidste år af sit liv genoptager arbejdet med figurer og motiver fra tidligere tid. Motiverne blev dog ikke efterlignet, men snarere genskabt i en mere intens kolorit og med nye associative betydninger.
Vi ønsker jer god fornøjelse med oplevelsen og indlevelsen i Asger Jorns enestående billedunivers!
Eftersyn: |
|
Onsdag den 1. oktober |
kl. 15 – 19 |
Torsdag den 2. oktober |
kl. 13 – 17 |
Fredag den 3. oktober |
kl. 13 - 17 |
Lørdag den 4. oktober |
kl. 11 - 16 |
Søndag den 5. oktober |
kl. 11 - 16 |
Mandag den 6. oktober |
kl. 11 - 13 |