
5 ting du skal vide om Chanel-tasker
Chanel går aldrig af mode – heller ikke på vores auktioner, hvor flere er begyndt at købe de eftertragtede tasker. Vores ekspert i designertasker, Emma Marie Huus-Thomsen, kommer her med fem ting, du skal vide om modeikonet over dem alle.
1. Historien om ChanelChanel er et fransk modehus, som blev grundlagt i 1910 af Gabrielle ”Coco” Chanel. I 1910 åbnede hun en hattebutik ved navn ”Chanel Modes” på Rue Cambon 21 i Paris, og to år senere åbnede den første Chanel-butik i Deuville, Frankrig. I 1915 designede hun sin første Haute Couture-kollektion, og i de følgende år åbnede der mange butikker, og flere kollektioner blev udgivet – bl.a. også inden for parfume, makeup og hudpleje. Gabrielle Chanel gik bort i 1971, og i 1983 blev Karl Lagerfeld udnævnt til chefdesigner for Chanel. Han havde fokus på både at beholde Chanels signatur, men også at modernisere brandet ved at eksperimentere med forskellige stilarter. |
![]() |
2. Chanel Flap BagI 1955 skabte Gabrielle Chanel den ikoniske quiltede taske med guldkæde, kaldet 2.55. Der var især fokus på komfort i taskens design, da kvinder i 1950’erne typisk havde håndtasker, som de bar i hænderne, men med dette design kunne de nu bære tasken over skulderen. Den originale 2.55-taske er blevet gendesignet mange gange siden, hvor det væsentligste gendesign fandt sted i 1983 af Lagerfeld. Han ændrede låsen på tasken fra den firkantede lås – kendt som enten ”Mademoiselle-lås” eller ”Reissue-lås” – til den ikoniske CC-lås, som vi kender i dag. Den moderne Flap-taske har en række genkendelige designfunktioner, herunder en udvendig baglomme, fire indvendige lommer og den revolutionerende dobbelte kædehank. |
![]() |
3. Læder og quiltet lookChanel benytter mange forskellige typer af læder og andre materialer til deres produkter. Når det kommer til deres ikoniske tasker, er der primært tale om lammeskind og kaviarlæder, som er behandlet kalveskind, der er meget slidstærkt og kan modstå vand. Begge disse klassiske lædertyper fås i et stort udvalg af farver, og læderet har typisk det ikoniske quiltede look. De benytter også andre mere specielle materialer, såsom plast, bomuld eller tweed, som man især kender fra de ikoniske tweedjakker. Før 2009 blev Chanel-tasker lavet med ægte 24 kt. guld hardware, men siden 2008 har de primært benyttet enten guld- eller sølvtonet hardware og nogle gange rosaguld eller champagneguld hardware. |
![]() |
4. Svær at få fat påDer er en enorm høj efterspørgsel på Chanel-tasker. Derfor kan det være svært at købe en taske i en af Chanels butikker, og i nogle tilfælde må man i stedet blive skrevet på en venteliste. Dette gælder især, hvis man er på udkig efter nogle af de mest eftertragtede modeller, såsom The Classic Flap eller de populære minitasker Rectangular Mini Flap eller Square Mini Flap. Tilgængeligheden kommer ligeledes an på, hvilken farvekombination man søger, da især den klassiske sorte taske med guldtonet hardware kan være svær at opstøve. |
![]() |
5. Prisstigninger hvert årChanel hæver deres priser hvert år – typisk to gange om året – på grund af den store globale efterspørgsel. Chanel-tasken 2.55 blev først solgt i 1955 til ca. 1.500 kr. I dag koster den samme taske over 70.000 kr. i butikkerne. Classic Flap-tasken, der er designet af Lagerfeld i 1983, blev solgt for ca. 6.800 kr. i 1980’erne. Den samme taske koster nu over 70.000 kr. I år er priserne på Flap-taskerne allerede steget med 16 %, hvilket tydeligt viser værdien på en Chanel-taske, som blot stiger i pris. Det er primært de klassiske modeller, der er i høj kurs og også vil være det fremover. Chanel regulerer samtidigt deres udbud, hvilket betyder, at mængden af nye Flap-tasker er begrænset. Det kan derfor være en fordel at købe på auktion, hvor man ofte kan finde et stort udvalg af forskellige tasker. |
![]() |

For yderligere information, kontakt os venligst:
|
Emma Marie Huus-ThomsenEmma Marie Huus-ThomsenVurderingssagkyndig / Designertasker & fashion / København |