Paul Fischers København

Ingen har skildret København så indgående som den folkekære kunstner Paul Fischer. Gennem en periode på 50 år fandt borgerskabsfruer, flanører, fiskerkoner og arbejdsmænd i stort antal vej til hans værker, der vidner om en tid, hvor byen var i rivende udvikling.

 

Der var København fra Aarhundredeskiftet i hans Billeder – en Topografi, der vil faa forøget Interesse for hvert af Byens Træk, der forsvinder, fra den Tid – og der var københavnsk Stemning over selv hans mindre betydelige Tegninger til Julekort”.

Sådan lød det meget rammende i Berlinske Tidendes nekrolog, da Paul Fischer døde (1860-1934). Ingen har skildret byens gader, bygninger og folkeliv så eminent som ham, og hans stemningsfulde malerier fortæller om tiden omkring år 1900, hvor byen var sluppet af med sine omkransende volde og udviklede sig til en moderne storby med nye transportmidler, menneskemylder og heftig byggeaktivitet. Topografien er let genkendelig, og som kulisse for sine skildringer anvendte Fischer særligt gaderne og torvene i den gamle bydel mellem Kongens Nytorv og Rådhuspladsen. I et af de festlige værker fra 1925 marcherer Den Kongelige Livgarde i gallauniform langs Strøget i anledning af Christian X's fødselsdag. På auktionen møder vi også andre repræsentanter fra Fischers faste persongalleri, som fx fiskerkonerne på Gammel Strand, mænd der skovler sne ved Vor Frue Kirke og borgerskabets velklædte fruer på Rådhuspladsen.

Kvinden i hestedroschen

Men vi tager også en tur væk fra byens kerne med et af Paul Fischers helt særlige værker. Her sidder en ung kvinde ved navn Jenny Bröchner i en hestedrosche på vej over Dronning Louises Bro med kurs mod Nørrebrogade. Hun er elegant klædt i mørk kjole og fjerprydet hat, og med sit gådefulde blik ser hun fjernt frem for sig, mens storbylivet og menneskemylderet pulserer bag hende. Fischer bevæger sig her lidt udenfor sin geografiske komfortzone, og spørgsmålet lyder: Hvor er den yndige kvinde på vej hen? Med inspiration hentet fra fransk kunst har han beskåret motivet, så hun kommer forbavsende tæt på beskueren. I det hele taget er der en udpræget parisisk stemning over maleriet, der blev til i 1902. Det blev købt direkte af kunstneren af den nuværende ejers oldefar og har indtil nu været i samme families eje i mere end 100 år.

København som moderne storby

På Paul Fischers tid udviklede byen sig fra at være en stillestående lukket fæstningsby tæt omkranset af volde, voldgrave og byporte til en åben moderne storby. I anden halvdel af 1800-tallet rasede industrialiseringen, og folk flyttede i hobetal fra et kriseramt landbrug for at søge lykken i hovedstaden. Pladsen var trang, og København kunne ikke længere rumme sine indbyggere. I 1880’erne var nedrivningen af Christian IV’s gamle fæstningsværk afsluttet, og dermed var vejen banet for byens ekspansion. Det medførte massiv byggeaktivitet og anlæggelsen af brede boulevarder, pladser og grønne parker, fx H.C. Andersens Boulevard fra 1890, Rådhuspladsen fra 1905 og Ørsted Parken, Østre Anlæg og Botanisk Have fra 1870’erne.

Den nye storbymentalitet

Omkring århundredeskiftet kunne man nu frit bevæge sig ud og ind ad byen, men københavnerne måtte samtidig sløjfe deres indre volde for at vænne sig til forandringerne. Udviklingen satte dybe spor i mentaliteten hos indbyggerne, og den nye storbyerfaring fandt hurtigt vej til kunstlivet. Malerne hentede ikke alene nye motiver i den pulserende storby – de forsøgte også ved hjælp af et helt nyt formsprog at indfange de flygte øjebliksbilleder fra byen. Med inspiration hentet fra fransk kunst var det i Danmark maleren Paul Fischer der med størst konsekvens satte spot på storbyen og dens forandringer. Man har i dag kendskab til omkring 500 af hans værker.

 

Auktion: 19. september kl. 16 i Bredgade 33 i København

Eftersyn: 14.-18. september på samme adresse

 

Se alle udbudte Paul Fischer-værker

Se hele udvalget på den traditionelle auktion

Læs mere om auktionen

Læs om budgivning

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Julie Arendse Voss: 8818 1123 · jav@bruun-rasmussen.dk

Birte Stokholm: 8818 1122 · bst@bruun-rasmussen.dk