Marstrands atypiske familieportræt

Vi markerer 100-året for afståelsen af Dansk Vestindien med Wilhelm Marstrands portræt af sin brors familie fra St. Thomas – et stykke vaskeægte kolonihistorie.

 

I år er det 100 år siden, at Dannebrog vajede for sidste gang over Dansk Vestindien, og vi for 25 mio. dollars overdrog de tre caribiske øer St. Thomas, St. Croix og St. Jan til Amerikas Forenede Stater. Vi havde ejet øerne siden 1672, og i perioden frem til 1917 rejste mange danskere til Dansk Vestindien for at arbejde som embedsmænd, præster og lærere m.m. Det gjaldt også den danske guldaldermaler Wilhelm Marstrands bror, Otto Marstrand. I 1830 slog han sig ned på St. Thomas som tømmerhandler, stiftede familie og blev senere udnævnt til konsul og brandmajor. I 1857 var hele den Marstrandske familie fra Dansk Vestindien på besøg i Danmark, og med sig havde de deres afrocaribiske barnepige Justina. Det er på en tur i Frederiksberg have, at familien blev foreviget i det udbudte maleri.

En afrocaribisk barnepige som centrum

Som maleriets altoverskyggende hovedperson ser Justina med alvorlig mine ud på beskueren. Hun er iklædt en europæisk hvid kjole og rødt sjal, mens hun på hovedet bærer et traditionelt afrocaribisk orange og grønt tørklæde. Den farverige beklædning kontrasterer den blå sommerhimmel og frodige danske natur. Maleriet er centreret omkring den smukke barnepige, der er i selskab med familiens to små døtre, Emily Ottilie og Annie Lætitia. I baggrunden spadserer Otto Marstrand, hustruen Annie og sønnen Osvald, der i modsætning til forgrundens figurer er skildret skitseagtigt og med en langt mindre detaljegrad. Hvorfor Justina udgør en så vigtig del af maleriet ligger hen i det uvisse, men portrættet giver et sjældent malerisk indblik i Danmarks rolle som kolonimagt og slavenation.

Vigtig dansk kulturhistorie

Maleriet blev til ni år efter slaveriets afskaffelse i Dansk Vestindien, og højst sandsynligt var den unge barnepige Justina født som slave. I Danmark har vi forholdsvis få malerier, der skildrer danskere og deres relation til slaverne og deres efterkommere i Dansk Vestindien, og derfor hører det til sjældenhederne at se et værk som dette på auktionsmarkedet. Maleriet har aldrig før været udbudt til salg, da det er gået i arv i Otto Marstrands familie. Datteren Emily, som er skildret til højre i maleriets forgrund, arvede det efter sin far. Sidenhen arvede hendes datter Edna maleriet, og hun er nuværende ejers farmor.

Auktion: Tirsdag den 30. maj kl. 16 i Bredgade 33 i København

Eftersyn: 24.-29. maj på samme adresse

 

Se alle ældre malerier

Se hele auktionens udbud

Læs mere om auktionen

Læs om budgivning

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Julie Arendse Voss: 8818 1123 · jav@bruun-rasmussen.dk

Birte Stokholm: 8818 1122 · bst@bruun-rasmussen.dk