CoBrA kalder!

CoBrA er en af hovedoverskrifterne for årets sidste auktion i Bredgade, hvor vi disker op med flere end 100 værker af repræsentanterne fra den legendariske kunstgruppe. Vi kaster særligt lys over Pierre Alechinsky og Asger Jorn.

 

Når vi sætter spot på CoBrA sker det med et nærmest fuldendt spektrum af værker inden for kunstneriske genrer som maleri, grafik, skulptur og keramik. Fælles for gruppens kunstnere var en søgen mod det ubevidste, et abstrakt antiæstetisk billedsprog og en ny frigjort kunst, der kunne samle det krigshærgede Europa – bestræbelser, der til fulde udtrykkes i auktionens udbud.

 

Alechinsky 90 år

Auktionen er særligt en hyldest til Alechinsky, der fylder 90 år i 2017. Han er det eneste nulevende CoBrA-medlem og er stadig aktiv kunstner. Mens det var Jorn, Christian Dotremont og Karel Appel, der stiftede CoBrA i 1948, sluttede den dengang 22-årige belgier sig først til gruppen i 1949. Sin unge alder til trods kom Alechinsky hurtigt til at udfylde en væsentlig rolle i fælleskabet med de mere erfarne kunstnere og har selv udtalt om dette møde: ”Disse tre år er undtagelsesvise for Constant, de er allerede sædvanlige for den store Jorn, de er katalyserende for Appel og Corneille, de er opslidende for Dotremont, de er grundlæggende for mig”. Ingen tvivl om, at CoBrA blev skelsættende for Alechinsky, men hans eget formsprog blev først fuldendt efter gruppens opbrud. Vi markerer hans enestående kunstneriske virke med 13 værker, heriblandt "Retrovision premonitoire" fra 1984 og "Et mon bureau?" fra begyndelsen af 1990’erne.

 

En fandenivoldsk rebel

Jorn var ikke alene frontfigur i CoBrA – med sin radikale fandenivoldskhed var han også gruppens kunstneriske rebel. Ud over en produktion på flere end 2.000 kunstværker skrev han teoretiske artikler og blandede sig i tidens politiske og kulturelle debatter. Hans billeder handler ofte om almenmenneskelige temaer som livet, døden, lykken og kærligheden. Det gør sig også gældende for auktionens udbud, heriblandt ”Maternitet”, som stammer fra en af Jorns hovedværker – billedsuiten "Af den stumme myte" fra 1953. Den er udført i forlængelse af hans alvorlige sygdomsophold på Silkeborg Sanatorium og har direkte udspring i CoBrA’s ideér. Hos Jorn er forholdet mellem motiv og titel sjældent entydigt oversætteligt, men i det udbudte værk med en fugl og en kvinde kan der drages en direkte parallel til arketypiske bebudelsesscener fra kunsthistorien. Samtidig afspejler ”Maternitet” livssituationen for vennen og køberen af værket, cand.jur. og cand.mag. Viggo Nielsen, hvis kone tidligere havde mistet et barn ved en ulykke og nu var gravid igen.

 

Fra Le Corbusiers emalje til Kudos øre i bur

Det skal imidlertid ikke kun handle om CoBrA. Med på auktionen har vi emaljen "20 heures, arrivée à Chandigarh" af en af modernismens mest indflydelsesrige skikkelser, den schweizisk-franske arkitekt, møbeldesigner, byplanlægger og kunstner, Le Corbusier. Emaljen har været ejet af arkitekt Jørn Utzon og er udført i 1959, hvor Le Corbusier og Utzon samarbejdede omkring indretningen af Operahuset i Sydney. Afslutningsvis vil vi ikke undlade at gøre opmærksom på et af auktionens mere kuriøse og humoristiske kunstværker i form af den japanskfødte kunstner Tetsumi Kudos bur, der gemmer på et voksøre, elektriske komponenter og en liljekonval i plast.

 

Auktion: 6.-7. december i Bredgade 33 i København

Eftersyn: 24.-28. november på samme adresse

 

Se hele udbuddet af moderne kunst

Læs mere om auktionen og se hele udvalget

Læs om budgivning

 

Endnu flere CoBrA-værker på netauktion 

Efter auktionen i Bredgade følger vi op med en netauktion, hvor vi også præsenterer en lang række af værker af kunstnerne omkring CoBrA-gruppen. Du kan byde med allerede nu – de endelige hammerslag falder tirsdag den 13. december kl. 20. 

Se hele udbuddet af CoBrA på netauktion 1650

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmusen.dk

Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk