Avantgarden i København 1960-70

Fra slutningen af 1950’erne til 70’erne blev København katalysator for udbredelsen af internationale avantgardestrømninger. På sensommerens auktion i Bredgade dykker vi med centrale værker ned i periodens spirende kunstscene.

 

Omdrejningspunktet for alt det, der skete i København på det tidspunkt, var Nikolaj Plads, hvor den tysk-danske kunstner Arthur Köpcke åbnede sit galleri i 1958. Stort set samtidig slog den danske kunstner og projektmager Knud Pedersen dørene op for sit kunstbibliotek i Nikolaj Kirke, hvor folk kunne komme ind direkte fra gaden og leje et maleri for det samme som prisen på en pakke cigaretter. De to herrer afholdt i fællesskab de berygtede Fluxuskoncerter og andre happenings i kirkerummet og kan tage en stor del af æren for, at København blev en fremadstormende international kunstmetropol.

 

Fra Scheggis rumlighed til Spoerris kitch

Med en lang række værker sætter vi spot på tidens pulserende kunstliv, fx med italieneren Paolo Scheggis leg med rumopfattelsen i det hidtil ukendte maleri "Intersuperficie curva dal rosso" fra 1962-63 og schweizeren Daniel Spoerris brusebadsscene "La douche III. Détrompe l'oeil" fra 1976, som i sammenstillingen af pittoresk kitsch og en hverdagssituation leger med forestillingen om det ophøjede kunstværk. Fra Knud Pedersens samling byder vi på Peter Louis-Jensens genopdagede relieffer fra 1976, der turnerede rundt over Sjælland på bagsmækken af Faxe Bryggeriets ølbiler. Tilsammen repræsenterer de udbudte værker det spraglede felt af tidens forskellige avantgarderetninger, der havde til fælles at sprænge kunstens rammer og lege med genrer, medier og materialer i deres kredsen om spørgsmålet: Hvad er et kunstobjekt egentlig? Læs mere

 

Foredrag ved Peter Bonnén

Den danske billedkunstner Peter Bonnén var selv en markant del af kunstscenen i perioden, og på eftersynets åbningsdag i Bredgade 33 den 15. september kl. 16 holder han foredraget ”Den eksperimentelle kunstscene og kunstnerne i København i 1960’erne og 70’erne”.

 

Klassisk dansk modernisme

Vi spoler tiden endnu længere tilbage med et udvalg af klassisk dansk modernisme, hvor Harald Giersing fører an med selvportrættet ”Karneval” fra 1913. I årene omkring første verdenskrig bar København også præg af et progressivt kunstmiljø. Giersing kom sammen med en række andre kunstnere til at spille en central rolle i formidlingen af den tidlige europæiske avantgarde i Danmark. To af de andre navne var Olaf Rude og Edvard Weie, og de er repræsenteret på auktionen med henholdsvis en smuk kubistiskinspireret skildring af en ung kvinde i færd med at læse fra 1912 og et motiv med en liggende, nøgen model fra 1916.

 

Storm P.s akvarel af Fernand Léger

Kubisme i mere rendyrket form finder man med franskmanden Fernand Légers akvarel "Étude pour le Remorqueur" fra 1917. Der er tale om et studie til en række af kunstnerens værker, der i dag hænger på store internationale museer som fx Musée de Grenoble i Frankrig. Akvarellen leder tankerne hen på storby, maskiner og industri, der netop fascinerede og inspirerede mange af tidens avantgardekunstnere. Den danske vittighedstegner Robert Storm Petersen købte sandsynligvis værket af kunstneren selv og har haft det i sin samling indtil mellemkrigstiden, hvor nuværende ejers familie overtog det.

 

Se hele udvalget af moderne kunst

Se hele udvalget på auktionen

Læs mere om auktionen

Læs om budgivning

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Niels Raben: +45 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk

Niels Boe Hauggaard: +45 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk

Kathrine Eriksen: +45 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk