Livsglæde, Læsø og en traktor

Med en række værker af Asger Jorn, Per Kirkeby og Allan Otte dykker vi ned i tre markante generationer af dansk kunsthistorie på den internationale auktion i Bredgade. 

 

Jorns glæde til livet

Asger Jorn (1914-73) blev særlig kendt for sin tid i CoBrA-bevægelsen i årene 1948-51, hvor det banebrydende spontant-abstrakte formsprog blev grundlagt. Kunstnernes fælles udgangspunkt var en modstand mod finkulturen, og med afsæt i fantasien og det ubevidste arbejdede de for en fri og antiæstetisk kunst, der kunne tale direkte til folk. Jorn fastholdt disse dogmer livet igennem og behandlede ofte almenmenneskelige spørgsmål som livet, døden og kærligheden i sine værker.

Glæden til livet var et tema, som han vendte tilbage til igen og igen, men op gennem 1960’erne dominerede mere dystre stemninger hans værker. På auktionen præsenterer vi hovedværket "La Joie d'être" (Glæden ved livet) fra 1969, der ifølge idéhistoriker Lars Morell er et af de eneste malerier fra hans sene periode, der udtrykker ubetinget livsglæde. 

 

Kirkebys landskaber

På linje med Jorn er Per Kirkeby (f. 1938) et af dansk kunsts allerstørste navne. Under den sidste internationale auktion slog vi med et hammerslag på 1,6 mio. kr. verdensrekord på et af hans store malerier fra Læsø. På samme måde som Jorn har Kirkeby en stærk tilknytning til øens smukke natur og allestedsnærværende hav. Her har han tilbragt lange perioder af sit liv og malet en betydelig del af sine malerier. Vi følger denne gang op med et af disse værker fra 1999, hvor Kirkebys geologiske bagrund og hang til naturreferencer ikke lader sig skjule. Med på auktionen er desuden to værker fra serien ”Herbst-Anastasia”, som han udførte et par år tidligere og med hans egne ord er en hyldest til efterårets melankolske dronning.

 

Ottes fastkørte traktor

Dansk samtidskunst markerer sig stærkt på den internationale scene i disse år, og en af kunstnerne er Allan Otte (f. 1978), der fører os ind i et univers af forulykkede køretøjer og forladte landskaber. Scenerne fremstår altid udramatiske uden spor af tilskadekomne, blod og redningsaktioner, og denne mangel på fortælling gør værkerne vanskelige at afkode. I ”Stuck in the Middle” fra 2005 er en blå Ford-traktor kørt godt og grundigt fast i mudderet. Umiddelbart forekommer værket fotorealistisk, men set tæt på opløser den virkelighedsnære gengivelse sig i strukturer af tydelige penselstrøg og lag-på-lag-maling. Ottes gennemgående vekselvirkning mellem skarphed og uskarphed sættes på spidsen, og baggrunden fortoner sig som et airbrush-tilsløret vue ud over et mennesketomt og nærmest trøstesløst dansk landskab. 

 

Eftersyn: 25.-29. februar i Bredgade 33 i København

Auktion: 8. marts kl. 16 på samme adresse

 

Se hele udvalget af moderne kunst

Se hele udvalget på den internationale auktion

Læs mere om auktionen og download kataloger

Bestil kataloger

Læs om budgivning

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk

Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk