Et hovedværk af Johannes Larsen

Den uforvanskede og tidløse tolkning af naturen og det fri element gør “Regntykning med knortegæs” til en milepæl inden for dansk kunst.

 

Med et lærred på 135x195 cm drager dette imponerende hovedværk af Johannes Larsen beskueren ind i naturen, som han så den. Jægeren, naturelskeren, videnskabsmanden og bestemt ikke mindst kunstneren Johannes Larsen er kendt og elsket for sine lyriske og betagende skildringer af Danmarks fugleliv og natur. Men udover den usædvanlige størrelse, hvad gør så dette billede til noget specielt, ligefrem til et hovedværk?


Værket er malet i 1908, hvor Johannes Larsen er 41 år gammel. Han er en etableret kunstner, omend indtil da med begrænset succes. Men i begyndelsen af 1900-tallet sker der markante ændringer på den danske kunstscene. Den unge generation af kunstnere, med Fynbomalerne i spidsen, begynder at bevæge sig væk fra den tidligere nationalt anerkendte naturalistiske malestil. Bondemalerstriden bryder ud i Politiken, og en lille revolution er et faktum. Johannes Larsen står bag Peter Hansen i debatten, og gennem de første år ses en gradvis men markant ændring i kunstnerens arbejde. Han forbliver tro mod sit hjertebarn, naturen og fuglene, men stilen er en anden. Med større spontanitet og kunstnerisk umiddelbarhed blev der nu med brede pensler sat lange uforsigtige farvestrøg, og motivet blev oftere til et virkemiddel for perspektivet mere end selve målet for billedet.

 

Der kan ikke herske tvivl om, at Johannes Larsen har villet noget med dette billede, som er så markant på flere måder. Størrelsen alene vidner om en ambition hos kunstneren om at nå ud og skabe noget stort. Han har haft noget på hjerte, en følelse som rakte ud over det almindelige lærred. Johannes Larsen lå ikke under for kunstens modeluner, men det er tydeligt, at dette nye og friere kunstsyn har tiltalt ham som kunstner. Værket er et hovedværk, fordi det netop repræsenterer den stil og det vendepunkt i Johannes Larsens karriere, som skulle blive kendetegnende for hans fremtidige produktion. Det er ikke utænkeligt, at det netop er denne nye inspiration, der har fået kunstneren til at vælge så stort et lærred med så vidtrækkende et perspektiv og et så forbløffende begrænset motiv, som de flyvende knortegæs udgør. De er vigtige for kompositionens dybde og perspektiv, men det er den regnvåde luft, den opløste horisont og det støvede lys, der betager os som beskuere. Det er denne uforvanskede og tidløse tolkning af naturen og det fri element, der gør “Regntykning med knortegæs” til en milepæl i både dansk kunst og i Johannes Larsens kunst, og som dermed placerer maleriet blandt de absolutte hovedværker i kunstnerens enestående produktion.

 

Læs mere om auktionen

 

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Sanne Bach Larsen : +45 7943 6916 · s.larsen@bruun-rasmussen.dk

Nick Messmann: +45 7943 6905 · n.messmann@bruun-rasmussen.dk

 

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Sanne Bach Larsen : +45 7943 6916 · s.larsen@bruun-rasmussen.dk

Nick Messmann: +45 7943 6905 · n.messmann@bruun-rasmussen.dk

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Sanne Bach Larsen : +45 7943 6916 · s.larsen@bruun-rasmussen.dk

Nick Messmann: +45 7943 6905 · n.messmann@bruun-rasmussen.dk

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Sanne Bach Larsen : +45 7943 6916 · s.larsen@bruun-rasmussen.dk

Nick Messmann: +45 7943 6905 · n.messmann@bruun-rasmussen.dk

For yderligere information, kontakt venligst:

Sanne Bach Larsen : +45 7943 6916 · s.larsen@bruun-rasmussen.dk

Nick Messmann: +45 7943 6905 · n.messmann@bruun-rasmussen.dk