Wegner og vildmanden
Årtiers arbejdsomhed
Vi fejrer afslutningen på et begivenhedsrigt Wegner-år med en stort udbud af den internationale møbelarkitekt, der i sig selv dokumenterer den store spændvidde i hans produktion: Fra de unge års første streger og eksperimenter i 1930’erne, der i 1940’erne forfines i kompromisløs snedkerkunst og sansen for helheden i arkitekturen. Grundlæggende erfaringer, der styrker Wegners sikre og kompromisløse tilgang til sine projekter, som for alvor bliver manifest i 1950’erne og 60’ernes tidsløse linjer og den store internationale anerkendelse.
Håndens arbejde
Som søn af en skomager fik Hans Jørgensen Wegner (1914-2014) allerede fra barnsben sine første indtryk af glæden ved at bruge sine hænder til at skabe. Selv valgte han snedkervejen og netop hans skoling i materialer, træsorter og deres kvaliteter kom til at udgøre et solidt fundament, som han brugte i hele sit livslange virke.
Et blik på de mange stole er på en og samme tid en fortælling om en alsidig arkitekt og en helstøbt håndværker, der netop i kraft af sit tætte samarbejde med snedkermestre og producenter skabte møbler af høj kvalitet og banede vejen for den store eksportsucces, som Danish Modern skulle komme til at fejre. Succesen kulminerer i 1960, hvor fotografiet af Kennedy i “The Chair” går verden rundt og i bogstaveligste forstand løfter Wegner til statsmandsniveau.
Stole for alle
Man kan nu på ingen måde sige, at den internationale anerkendelse steg Wegner til hovedet. Han var først og fremmest optaget af at skabe den perfekte stol og i lighed med mange af sine samtidige skabe gode møbler, der var tilgængelige for alle. Stolene til FDB er fine eksempler herpå, og de solide folkelige møbler for Getama vidner om, at Wegner, selvom han givetvis havde kunnet det, ikke faldt for fristelsen til kun at lave eksklusive møbler til eliten.
Træet var ubetinget Wegners foretrukne materiale, men et kig på udbuddet giver også et fint indblik i de stålrørsmøbler, som også udgik fra Wegners tegnebræt. Blandt disse er Model "Ge 251”, de sjældne foldestole med den lette konstruktion, der står i bemærkelsesværdig kontrast til den maskuline “Ox-chair”, som vi har fornøjelsen af at udbyde i flere forskellige polstrede varianter.
Et farverigt møde
Nogen vil kalde det vandalisme, andre vil kalde det et kærkomment drilleri af den udtalte perfektionisme i Wegners design. Et er sikkert: Jens Jørgen Thorsen (1932-2000) og Hans J. Wegner forekom i personlighed at være diametrale modsætninger: Den første som værende båret af manisk vildskab, vilde idéer og viltre indskydelser. Den anden som en udholdende, kontrolleret og disciplineret arbejdsmand, der på intet tidspunkt forfaldt til gøgl og staffage. Måske netop derfor er Jens Jørgen Thorsens ekspressive overmaling af Wegners rene, fuldendte sofa et forfriskende pust. Man kunne tro at Wegner tog denne happening ilde op, men den aldrende arkitekt var på ingen måde fornærmet. Et sted under det hele var det måske en anerkendelse af at kreativitetens vigtighed og den impulsivitet, der nok var skjult i Wegners værk, men uden tvivl har ligget som en underliggende gnist for et livslangt virke og en uforandret nysgerrighed. Den overmalede sofa stammer fra en af Jens Jørgen Thorsens sidste happenings og udbydes til en vurdering på 30.000-40.000 kr.
Alsidige modeller
Snyd ikke dig selv for et ekstra kig på “Bamsestolen”, “Y-stolen”, “Savbukken”, “Hjertestolen”, “The Chair” samt mange af de andre stole-modeller med de karakteristiske navne. De får også selskab af sofa- og spiseborde samt en meget sjælden bordlampe fra Aarhus Rådhus til en vurdering på 25.000-30.000 kr.
For yderligere information, kontakt venligst vores Wegner-ekspert:
Peter Tholstrup: +45 8818 1195 · pt@bruun-rasmussen.dk