Wörsel i Venedig og Bredgade
Triptykon, 1980. 150 x 390.
Mal-strom, 1982. 180 x 300.
Ablöschen, 1982. Usign. 180 x 120.
Troels Wörsel (f. 1950) debuterede som kunstner i starten af 1970'erne og har siden udforsket det maleriske medie på yderst subtil vis. Wörsel interesserer sig indgående for maleriets historie og potentiale og tager ofte afsæt i filosofiske spørgsmål. Gennemgående emner i hans værker er således forholdet mellem ord og billede, tegn og betydning samt illusion og abstraktion. Endnu en modsætning - eller balancegang - i kunstnerens værker kan siges at være forholdet mellem det intellektuelt reflekterede og det rent maleriske udtryk.
Samlingen er på mange måder repræsentativ for Wörsels arbejde i første halvdel af 1980'erne. Blandt værkerne finder man således en stor triptykon (1980) med heftige, ekspressive strøg og dobbeltbilledet "Mal-strom" (1982) - et nærmest relieflignende, tredimensionelt maleri i lag på lag af akryl og gips. Disse store, sort-hvide værker suppleres bl.a. af maleriet "Ablöschen" (1982), et eksempel på Wörsels grøn-røde tekst-billeder, og et værk fra den orange "madlavningsserie" (1984), hvor Wörsel ved at drage paralleller til tilberedelsen og raffineringen af en sauce, ønsker at fremstille en allegori over maleriet - selve det at male.
I Kunstrådets indstilling af Troels Wörsel til Biennaledeltagelse hedder det bl.a.:
“Wörsels bidrag til maleriet er hævet over enhver tvivl og fremstår i de seneste år mere malerisk og egenartet end nogensinde - også i forhold til samtiden. Han er på mange måder en ener i dansk billedkunst, og det har været Kunstrådets internationale billedkunstudvalgs opfattelse, at der med Wörsels deltagelse i Venedig vil fremkomme et markant og intelligent bud på maleriet i en tid, hvor der på den internationale scene må siges at være et hektisk fokus på dette medium."
Se også: www.venedigbiennalen.dk
For yderligere information, kontakt venligst:
Moderne Afdeling : +45 3343 6911.
For yderligere information, kontakt venligst:
Moderne Afdeling : +45 3343 6911.