Picasso og Vollard
Fotografi af Ambroise Vollard med sin kat på skødet, Paris 1938.
Året er 1900, og den 18-årige spanske kunstner Pablo Picasso (1881-1973) ankommer til Paris for første gang og bliver betaget af byens avantgardistiske kunstmiljø. Her møder han én af byens mest indflydelsesrige kunsthandlere Ambroise Vollard (1866-1939), der året efter opsætter Picassos allerførste udstilling i Paris. Det bliver starten på et livslangt venskab mellem to af de helt store personligheder i det 20. århundredes kunsthistorie.
Kunsthandler og frontkæmper for avantgarden
Ambroise Vollard var kunsthandler, forfatter og forlægger. Han ankom til Paris i 1887 fra den franske koloni, Île de la Réunion, i det Indiske Ocean for at studere jura, men blev hurtigt optaget af byens kunstliv og brugte megen tid på at lede efter bøger, grafik og tegninger i boderne langs Seinen.
Han startede sin kunsthandel omkring 1890 og fik sit egentlige gennembrud i 1895, hvor han opsatte den første soloudstilling med Paul Cézannes værker, som på det tidspunkt var helt ukendte i Paris. Det blev startskuddet på en forrygende karriere som kunsthandler, mæcen og forlægger for kunstnere som Paul Gauguin, Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Henri Matisse og André Derain, Auguste Renoir og Edgar Degas. Han havde sans for at promovere avantgardens største navne gennem udstillinger, udgivelser af grafiske værker og illustrerede kunstbøger, der udbredte kendskabet til kunstnerne verden over.
Vollard åbnede sit galleri i Paris på et særdeles gunstigt tidspunkt. Den statsejede årlige kunstudstilling ”Salonen” på det franske kunstakademi (Académie des Beaux-Arts) havde domineret kunstscenen gennem flere hundrede år og var i perioden 1748-1890 den største årlige kunstbegivenhed i den vestlige verden. Men juryen bag ”Salonen” forstod ikke at lukke avantgarden indenfor, hvilket gjorde, at en række mindre uafhængige kunsthandlere og eksperimenterende gallerier blomstrede op i 1890’ernes Paris.
Picassos portrætter af Vollard
Udstillingen i 1901 hos den legendariske kunsthandler blev Picassos adgangsbillet til den parisiske kunstscene. Siden udgav Vollard to grafiske serier for Picasso ”Les Saltimbanques” (1913) og ”Vollard Suiten” (1930-37) på bestilling af kunsthandleren selv. Den bestod af 100 raderinger, der skildrede en billedhugger i sit atelier med sin muse og en række klassiske mytologiske figurer.
Picasso udførte to meget forskellige portrætter af Vollard. Det første malede han i 1910 i den relativt nye monokrome kubistiske stil, der havde til hensigt at overbevise kunsthandleren, dels om Picassos store talent, dels om kubismens mange muligheder bl.a. for gengivelsen af portrætlighed i den facetterede udtryksform. Det andet portræt blev til i ca. 1945 efter Vollards død og er en abstrakt koloristisk skildring af kunsthandleren med sin kat.
Sidstnævnte befinder sig i dag i en privat samling, men blev helt i Vollards ånd udgivet som grafisk værk af forlæggeren Lacourière i 1960, og det er et af disse nummererede eksemplarer, der nu udbydes på Bruun Rasmussens internationale kunstauktion.
Auktion: tirsdag den 5. marts i Bredgade 33 i København
Eftersyn: 21.-25. februar på samme adresse
For yderligere information, kontakt venligst:
Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk
Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk
Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk
Annemette Müller Fokdal: 8818 1196 · amf@bruun-rasmussen.dk
For yderligere information, kontakt venligst:
Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk
Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk
Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk
Annemette Müller Fokdal: 8818 1196 · amf@bruun-rasmussen.dk