Vild vinterblæst og varm junglestemning
I det righoldige værkudvalg træder to billeder frem og tegner noget af spændvidden i udbuddet: Anton Hansens frysende vinterbillede fra ca. 1920 og Hans Scherfigs frodige “Urskov med gibbonaber og andre dyr" fra 1944.
Anton Hansen
Anton Hansen (1891-1960) blev i mellemkrigstiden anset som en af de betydeligste danske kunstnere og hans evner gjorde endog00, at nogle betragtede ham som en af de helt store europæiske tegnere. Hansen blev særligt kendt for sine sort-hvide arbejder, der med udgangspunkt i den tidlige industrikultur og arbejderklassens levekår, kendetegnes ved slående engagement og social indignation. Inden kunstneren på denne måde “fandt sin metier” som tegner og satiriker, bl.a. i Ekstra Bladet, havde han dog nære forbindelser til samtidens kunstneriske miljø. I 1910 debuterede han således hos sammenslutningen “De 13”, der året før – anført af kunstnere som Olaf Rude, Aksel Jørgensen og Jais Nielsen – havde skabt stor opmærksomhed i udstillingslivet.
Anton Hansens succes som tegner medførte, at hans produktion af malerier er stærkt begrænset. Det udbudte maleri, dateret ca. 1918-20, er således en ganske stor sjældenhed. Billedet lader ikke noget tilbage at ønske, når det gælder dramatisk komposition og
forenkling, og kan sagtens måle sig med samtidens avantgardemaleri, som udfoldet hos specielt Jais Nielsen.
Hans Scherfig
Hans Scherfig (1905-1979) kan ligesom Anton Hansen kaldes en outsider i dansk kunst – omend en meget folkekær outsider. Scherfig lagde også store dele af sine kunstneriske kræfter andre steder end i maleriet, bl.a. i et kanonisk forfatterskab med klassiske titler som “Det forsømte forår” og “Den forsvundne fuldmægtig”. Dette til trods udviklede han i maleriet sin helt eget naivt fabulerende billedsprog med godmodige skildringer af savannens og junglens dyr. Scherfig kommenterede selv det tilsyneladende skisma i sin produktion således:
“Man har gerne villet se en Modsætning mellem idyllisk Maleri og et kritisk Forfatterskab og har tillagt mig en underlig Dobbelthed. Jeg selv føler ikke nogen Spaltning, begge mine Beskæftigelser hører Jorden til. Der er årsager nok til at holde af denne Jord, og der er ogsaa et og andet at kritisere. Men Ordet egner sig bedre til Kritik end Oliefarven”.
Det udbudte værk er en sjældent stor, uhyre detaljeret og livsbekræftende komposition, hvor junglens dyr, fugle og insekter kigger frem overalt. Maleriet synes i den forstand at rumme essensen af Scherfigs indsats som billedkunstner.
Kilder: Hanne Abildgaard: “Anton Hansen - Mellemkrigstidens sorte satiriker”, København 2001 & Lena Lamberth (red.): “Scherfig Katalog”, Espergærde 2006.
For yderligere information, kontakt venligst:
Moderne Afdeling : +45 3343 6911.
For yderligere information, kontakt venligst:
Moderne Afdeling : +45 3343 6911.
For yderligere information, kontakt venligst:
Moderne Afdeling : +45 3343 6911.
For yderligere information, kontakt venligst:
Moderne Afdeling : +45 3343 6911.
For yderligere information, kontakt venligst:
Moderne Afdeling : +45 3343 6911.