Brydningsværk af Ejnar Nielsen

Et tidligt værk af en af symbolismens mest betydningsfulde kunstnere herhjemme udbydes nu på januar-auktionen i Vejle.

Ejnar Nielsen: Landskab fra Gjern med firlænget gård. Signeret Einar Nielsen 94. Olie på lærred. 92 x 125 cm. Vurdering 50.000-75.000 kr.

Se alle emner

 

Året er 1894 og den unge københavnske kunstner er på rejse i Midtjylland. Han ankommer til Gjern og bliver slået af stedets skønhed. I et interview i Berlingske Tidende den 2. marts 1952 beretter Ejnar Nielsen: "En aften da jeg stod og så ud over en bakketop ned mod dalen, fandt jeg mig selv i det dejligste landskab af mægtige højder, lyngklædte store åse, og nede i dalen mellem grønne enge lå Gjern Å i sølvblanke snoninger som en skinnende slange. Da jeg stod deroppe i bakkerne med dette åbenbarede paradis foran mig, vidste jeg, at dér skulle jeg blive i mange år." Ejnar Nielsen blev der, med få afbrud, i 32 år.  

Nærværende værk er fra 1894. Kunstneren er blot 22 år og i færd med at bearbejde de første indtryk af det sted, der får så stor betydning for hans kunstneriske bane:

Sol og skygge deler landskabet. I den øvre del af billedet ligger den solbeskinnede gård som et tegn på velstand og verdslig fremdrift (gården indgår senere som en del af hovedværket “Den blinde”). I den nedre skyggefulde del står et enkelt træ og skuer ud over dalen som et symbol på kunstnerens egen rolle på dette sted: På én og samme tid en del af det hele og en observerende outsider i det miljø, der gøres til genstand for hans tolkninger og betydningsladning. Begejstringen for farvernes spil er åbenlys, og kunstneren dyrker kontrasterne i kompositionen. Den mørke skyggeside er ikke kun dunkel og kold, men sammensat af violette, blå og grønne toner, der vidner om kunstnerens dirrende begejstring og stoflige inspiration.

Det bakkede landskab ved Gjern og stedets gudfrygtige befolkning blev i de følgende år skelsættende for Ejnar Nielsens kunst. Vi er ikke vidne til en lystfyldt romantisering af livet på landet, men til en kunstner, der kredser om frugtbarhedens modsætning: død og misvækst. Ejnar Nielsen leverer på denne måde både en naturalistisk og ikke mindst symbolistisk tolkning af stedet og dets ånd. Med sin særlige evne til at fremhæve hverdagslivets dramatik placerer Ejnar Nielsen sig blandt de mest betydningsfulde skikkelser i dansk symbolisme og som en vigtig frontløber for modernismen.

Eftersyn: 17.-21. januar, Pedersholm Allé 42, Vejle

Auktion: 22.-25.januar, Pedersholm Allé 42, Vejle

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Nick Messmann: +45 7943 6905 · n.messmann@bruun-rasmussen.dk