Mesterlig moderne kunst
Serge Poliakoff: Komposition. Sign. Serge Poliakoff. Vurdering: DKK 1.500.000-2.000.000
Asger Jorn: Komposition, 1972. Usign. Vurdering: DKK 600.000-750.000
Fransk-russiske Poliakoff
Den russisk fødte modernistiske kunstner Serge Poliakoff (1906-1969) bosatte sig i Paris i 1923 og var en markant skikkelse ved ”Ecole de Paris” efter 2. Verdenskrig. Han lod sig inspirere af kunstnere som Wassily Kandinsky, Jean Deyrolle, Victor Vasarely og Jean Dewasne, og tilhørte kredsen omkring Galerie Denise René i Paris, der spillede en helt central rolle for den abstrakte kunst i 1950’erne. Det udbudte abstrakte maleri ”Komposition” er udført i slutningen af 50’erne i én af kunstnerens allerbedste perioder.
Maleriske Edvard Weie
Den danske kunstner Edvard Weie (1879-1943) sværgede til få udvalgte motiver, som han kredsede om i årevis, og derfor kendes også forholdsvis mange skitser på både papir og i olie til det store Langelinie-maleri, der i dag tilhører Esbjerg Kunstmuseum. Der findes dog ikke mange studier i privat eje, som den udbudte studie ”Motiv fra Langelinie”, hvad angår det store format og den høje kvalitet. Få kan måle sig med nærværende maleris afsluttede karakter, suveræne beslutsomhed og farvekraft.
Motivet ligner i flere overordnede enkeltheder kompositionen på Esbjerg Kunstmuseum. Figurernes placering er dog anderledes og forrykket, således at den promenerende kvindes røde paraply er placeret centralt i billedfladen som en lysende accent. Maleriet er - i sin egenskab af studie - ganske naturligt friere og mere "malerisk" end det store billede i Esbjerg, hvor figurernes konturer står skarpt markerede. Således balancerer dette maleri på en knivsæg mellem rendyrket, malerisk penselskrift for maleriets egen skyld og en alligevel klar figuration, hvor en rød paraply kan defineres med syv resolutte penselstrøg.
Jorns sidste værk
De sidste år af Asger Jorns liv betegnes gerne som en periode af fornyet malerisk kreativitet - på linje med årene i midten af 1950erne. I 1970 stod et nyt, stort atelier klar i huset i Colombes ved Paris og Jorn gik til maleriet med nyt initiativ og friskhed. Det udbudte maleri er da også det allersidste fra Asger Jorns hånd - fra november 1972. Fra dette tidspunkt og til sin død i maj 1973 malede Jorn ikke længere.
Det fuglelignende væsen nederst i maleriet trækker mangfoldige tråde tilbage i kunstnerens værk samt til CoBrA-gruppens tidlige dyrkelse af motivet. Fuglen er genkommende i Jorns kunst, men med meget forskellig udformning og symbolik: Fra lette, forelskede fuglevæsner i 1940ernes "Didasker" over eksempelvis det brutale "Le droit de l'aigle" (Ørnens ret) fra 1950 til den faretruende modifikation "Le canard inquiétant" (Den foruroligende ælling) fra 1959. Fuglen er ligeledes et væsentligt motiv i den nordiske folkekunst, som Jorn var intenst optaget af at dokumentere i bogform mod slutningen af sit liv.
Eftersyn: torsdag 24. februar – mandag 28. februar 2011.
Auktion: Mandag 7. marts 2011.
Læs mere om den internationale auktion her
For yderligere information, kontakt venligst:
Niels Raben: +45 8818 1181 · n.raben@bruun-rasmussen.dk
Niels Boe Hauggaard: +45 8818 1182 · n.b.hauggaard@bruun-rasmussen.dk
Nadia Gottlieb: +45 8818 1183 · n.gottlieb@bruun-rasmussen.dk
For yderligere information, kontakt venligst:
Niels Raben: +45 8818 1181 · n.raben@bruun-rasmussen.dk
Niels Boe Hauggaard: +45 8818 1182 · n.b.hauggaard@bruun-rasmussen.dk
Nadia Gottlieb: +45 8818 1183 · n.gottlieb@bruun-rasmussen.dk