To citroner og en appelsin
Denne gang har to citroner fundet vej til forsiden af kataloget: En fotografisk opstilling af udbudte emner i form af en Salto vase og så citronerne på et Kjærholm bord samt et maleri af Michael Kvium i baggrunden. Kvium betjener sig ofte af netop denne frugt i sine værker som et klassisk symbol på liv. I ”Hovedtanke II” er den placeret på hovedet af den portrætterede flankeret af ”Hovedtanke I”, der viser en mand med et kranie på hovedet. Modpolerne liv og død er således trukket op i de to små værker og deres indbyrdes modspil.
Et kranie indgår også i ”Oplyst baggrund”. Et overbevisende og tvetydigt Kvium værk, der med afsæt i en uskyldig og appellerende blå flade tvetydigt langer ud efter beskuerens opmærksomhed via en dæmonisk figur i forgrunden.
Anderledes tilgængelig er Lundstrøms opstilling med appelsin, opsats og pibe. Appelsinen var i en periode et uundværligt objekt i Lundstrøms kompositioner både som kompositorisk virkemiddel og farvemæssig modvægt til den dybe, mættede blå, der var kunstnerens foretrukne baggrundsfarve. Det fortælles, at en hushjælp engang kom for skade at smide den – på daværende tidspunkt – indtørrede og runkne appelsin ud, hvorefter Lundstrøm fra femte sal løb ned i gården og gennemrodede alle skraldebøtterne, til han havde genfundet det elskede kompositionselement.
Kombinationen kunstner og excentriker er ikke usædvanlig. Det gjaldt Lundstrøm, og det gælder Kurt Trampedach og den dramatiske, kunstneriske og personlige livsbane, som omgærder ham. ”Pay Basque” er et af de frugtbare værker fra perioden i baskerlandet, der affødte intense malerier med transcendental symbolik. Perioden ophørte tragisk brat, da huset i Pyrenæerne nedbrændte.
En af de mest populære samtidskunstnere herhjemme netop nu er Poul Ancher Bech. Denne gang har vi fornøjelsen af at præsentere to fine værker: I det ene optræder selveste Churchill side om side med det skudhul, der i den daværende periode var et af kunstnerens virkemidler. Det andet billede er et fint eksempel på Bechs arbejde med den skæve horisont, affødt af hans indtryk fra cockpittet i et sportsfly. Også denne gang kan vi desuden præsentere fine værker af Albert Bertelsen i selskab med færøske kunstnere, Jens Søndergaard og Johannes Larsen.
Slutteligt skal nævnes de appellerende dyreportrætter af Scherfig: En grå elefant, to kameler og et par giraffer; sidstnævnte inciterende savannegule som et frugtbart møde kunne tage sig ud mellem en appelsin og en citron.
Eftersyn: 8. - 13. august, Pedersholm i Vejle
Auktion: 14. - 16. august, Pedersholm i Vejle
Se alle emner inden for kategorien udvalgt kunst
For yderligere information, kontakt venligst:
Peter Beck: +45 7020 6911 · p.beck@bruun-rasmussen.dk
For yderligere information, kontakt venligst:
Peter Beck: +45 7020 6911 · p.beck@bruun-rasmussen.dk
For yderligere information, kontakt venligst:
Peter Beck: +45 7020 6911 · p.beck@bruun-rasmussen.dk