Mesterværk fra Fischer
I Paul Fischers omfattende maleriproduktion var det, som bekendt, især skildringer af København, som blev malet og handlet fra hans atelier i Hellerup, og i litteraturen om ham bliver han igen og igen kaldt for “Københavnernes Maler”. Denne titel kan man vel også med rette sætte på ham, selvom hans motivkreds også bevægede sig ud over københavnerlivet. Dette ses bl.a. i forgrunden på ”Paa Højbroplads. April”, hvor kunstnerens hustru og datter er afbildet og i baggrunden ses ruinerne af det Christiansborg, der brændte i 1884. Bissens statue af Absalon til hest blev først opstillet i 1902 og er derfor ikke med på Fischers storslåede maleri, der er vurderet til fem-seks millioner kr.
Alene blandt de 11 malerier af Paul Fischer, der sælges på denne auktion hos Bruun Rasmussen, er der repræsenteret næsten alt fra letpåklædte badepiger ved havet en solskinsdag, malet i lysende farver, til juletravlhed på Strøget i aftenlys, malet i gråtoner. Der er blomstersælgere på Højbro Plads, familieidyl omkring en barnevogn på Langelinie, et postbud på Dronning Louises Bro, et næsten mennesketomt vintermotiv fra pladsen foran Trinitatis Kirke, et interiør med kunstnerens kone og datter i villaen på Sofievej i Hellerup, hvidklædte småpiger og unge damer, der betragter en badepige på vej i bølgerne etc. Ikke alene motivmæssigt er der på denne auktion noget for “enhver” smag, også størrelsesmæssigt er der noget for enhver væg, - begyndende ved 22 x 13 cm for det mindste og sluttende ved 171 x 220 cm for det største!
Paul Fischer opholdt sig i to perioder i 1890’erne i “kunstnernes by” Paris, og blev der så glad for det franske, at han skiftede sit danske fornavn Poul ud med det mere franskklingende Paul. På samme måde skete der, under og efter hans ophold i Paris, også en “forfining” og “forfranskning” af hans maleteknik og måde at skildre sine motiver på. Denne forfranskning kan især spores i et maleri som “Paa Dronning Louises Bro”, der, hvis ikke lige det røde danske postbud havde gået i forgrunden, lige såvel kunne have været “fra Paris”. Det er nok heller ikke tilfældigt, at Paul Fischer i dette, såvel som i andre af hans malerier, valgte at male motiver fra netop Dronning Louises Bro med udsigt mod Ferdinand Meldahls to symmetriske palæagtige beboelsesejendomme på Søtorvet, der er noget af den mest franskpåvirkede arkitektur i København. Desuden er Søerne, på hver sin side af broen, med til at skabe en stemning som ved Seinen i Paris.
Var Paul Fischer blevet i Paris, er det ikke vanskeligt at forestille sig, at kvaliteten i og priserne på hans malerier måske havde løftet sig endnu højere og var kommet på niveau med den verdensberømte franske maler James Tissot (1836-1902), som han dog ind imellem sagtens synes at kunne måle sig med.
For yderligere information, kontakt venligst:
Kasper Nielsen : +45 3343 6988
For yderligere information, kontakt venligst:
Kasper Nielsen : +45 3343 6988
Kasper Nielsen : +45 3343 6988
Kasper Nielsen : +45 3343 6988
Kasper Nielsen : +45 3343 6988
Kasper Nielsen : +45 3343 6988