Asger Jorn (f. Vejrum 1914, d. Århus 1973)
“Landskab fra Finkidong”. Sign. Asger J. 45. Olie på lærred. 160×116
Litteratur: Guy Atkins: “Jorn in Scandinavia 1930–1953”, London, 1968, nr. 389. Udstillet: “Ung Dansk kunst”, København, 1945, kat. nr. 127. Udstillet: “Jubilæumsudstilling: De fire kunstnere”, Silkeborg, 1949, kat. nr. 99 el. 100. Proveniens: Johanne Nielsen, København. Proveniens: Dansk privatsamling.
I en tid hvor vores vante verden er i forandring og begrænset på en måde de færreste har oplevet er det en særlig glæde at kunne præsentere dette løsslupne sommerbillede. Et livsbekræftende befrielsesbillede og pragtværk af Asger Jorn fra hans tidlige, nordiske periode. Et helt igennem overbevisende maleri, hvor stort fysisk format går op i en højere enhed med stort kompositorisk og kunstnerisk format.
I 1940’erne - under Danmarks besættelse - skaber Asger Jorn maleriske forbindelser imellem sine indtryk fra det progressive kunstmiljø i 1930’ernes Paris og den hjemlige landskabelige tradition. Maleriet fra Finkidong - som må formodes at være et fiktivt sted - gengiver på den ene side mangfoldige figurer i et bølgende og frodigt grønt landskab under en høj horisontlinje og en strålende sol. Men det er også en stejl billedfrise, hvor alle elementer - som i et middelalderligt maleri - er perspektivisk ligestillede, og ligger helt sammenvævede og fremme i billedfladen. Myriader af små figurer og væsener spilles jævnbyrdigt op imod billedelementer, som er rent abstrakte penselstrøg og spor af den maleriske proces. På den måde frisættes farven også som et udtrykselement i sig selv - uden ydre henvisning.
I sin bog “Asger Jorns kunst” fra 2014 anvender forfatter og idéhistoriker Lars Morell begrebet ‘forvandlingsbilleder’ som en meget meningsfuld optik på Jorns kunst. Det er en oplagt metafor, også når det kommer til “Landskab i Finkidong”, som vitterligt er et kalejdoskop, hvor enkeltdele og detaljer skifter ham for øjnene af betragteren og indgår samtidigt i forskellige figurationer. Jorn skrev selv om billedmæssig flertydighed i forlængelse af sit ophold i Saxnäs i Nordsverige i sommeren 1946 ligesom der rent kompositorisk i periodens værker findes tråde tilbage til hans automattegninger fra 1930’ernes sidste år.
“Landskab i Finkidong” er i oplagt familie med et af periodens hovedværker, nemlig ”Guganaga” (1945), der i dag tilhører ARoS Aarhus Kunstmuseum og var det første maleri Jorn færdiggjorde efter Danmarks befrielse. Der er også oplagte paralleller til maleriet ”Midsommerleg” (1945) tilhørende KUNSTEN Museum of Modern Art i Aalborg. ”Landskab i Finkidong” har ligeledes - især i det øverste parti - antydninger af de drevne ‘Edvard Munch’ske’ slyngninger i penselføringen, der kendetegner “Midsommerleg”. Jorn besøgte som det første Norge og Nasjonalgalleriets udstilling af Edvard Munchs værker kort efter krigens afslutning.
At Jorn selv har anset kompositionen som væsentlig og vellykket underbygges af det faktum, at motivet faktisk findes i en litografisk version fra 1944 – trykt i kun 40 eksemplarer, dog ikke med maleriets titel ”Landskab fra Finkidong” - men ”Sommerleg”, hvilket endnu en gang understreger relationen til de førnævnte museumsværker.
Konditionsrapport ved forespørgsel. Kontakt: modernart@bruun-rasmussen.dk
Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.
Malerier og skulpturer, 16. juni 2020