905/​665

Sonja Ferlov Mancoba (f. København 1911, d. Paris 1984)

Skulptur (Uden titel), 1951. Usign. Gips. Støbt i gips af Lisbeth Munch-Petersen. H. 27.

Litteratur: Opført som nr. 44 i kataloget til COBRA, Kunstnernes Kunsthandel, København, 1961, men ikke udstillet. Litteratur: Troels Andersen: “Sonja Ferlov Mancoba”, København, 1979, kat. nr. 23, gengivet fig. 27 side 39. Litteratur: “Sonja Ferlov Mancoba. Skulpturer / Sculptures”, Fyns Kunstmuseum, Holstebro Kunstmuseum, Nordjyllands Kunstmuseum, 2003, kat. 24, denne gips skulptur gengivet side 117.

Udstillet: “Sonja Ferlov Mancoba, Ernest Mancoba, Grete-Inge Petersen”, Galerie Birch, København, 1952. Udstillet: “Sonja Ferlov Mancoba, ASLberto Giacometti”, Sophienholm, Lyngby, 1980, kat. nr. 13. Udstillet: “Skulptur Veksølund”, 1985, kat. nr. 59, gengivet i kataloget. Udstillet: “Veksølund 10 år”, 1988, kat. nr. 77. Udstillet: “Sonja Ferlov Mancoba”, Bornholms Kunstmuseum, 1993. Udstillet: “Retour sur Cobra”, Artcurial, Paris, 1993. Udstillet: “Sonja Ferlov Mancoba. Maske og ansigt”, Statens Museum for Kunst, København, 2019, kat. nr. 164, gengivet i kataloget.

Proveniens: Troels Andersen, tidligere museumdirektør på Museum Jorn.

Sonja Ferlov Mancoba indskriver sig i rækken af kunstnerinder, der i deres levetid aldrig opnår den anerkendelse, som hendes rent kunsthistoriske betydning fortjener. Ferlov Mancoba begynder sine kunstneriske studier i 1931 på Kunsthåndværkerskolen ved Bizzie Høyer, og fortsætter herefter på Kunstakademiet i årene 1932–33. Hun møder samtidig Richard Mortensen og Ejler Bille, med hvem hun udforsker surrealismens og psykoanalysens muligheder for kunstneriske frembringelser. I 1935 er de tre på Bornholm og det er først her, hun vender sin interesse mod det skulpturelle.

Hendes skulpturer vokser ud af en dyb interesse for ikke-vestlige kulturer - i særdeleshed den afrikanske kunst, hun allerede i 1920erne stifter bekendtskab med hos den danske samler Carl Kjersmeier. Interessen næres yderligere ved mødet med hendes senere ægtefælle, den sydafrikanske kunstner Ernest Mancoba. Parret møder hinanden i Paris i slutningen af 30erne, og bortset fra et kortere ophold i Danmark fra 1947–52, hvor de aldrig hverken kunstnerisk eller menneskeligt føler sig helt velkomne, er det i Frankrig, de tilbringer resten af deres liv sammen.

Sonja Ferlovs sympatiske grundholdning til kunsten – eller ”udtrykket”, som hun selv kalder det - er baseret på et klart ønske om at belyse sammenhængen og fællesskabet imellem mennesker fremfor karrieremæssige, økonomiske hensyn: ”Kun i kraft af hinanden kan vi leve og ånde og ingen skaber alene….”. Det globale udsyn og spiritualiteten er derfor væsentlige ledetråde i Ferlov Mancobas virke. Den smukke gipsfigur, vi udbyder på nærværende auktion, står nøgen, men stærk i al sin enkelhed. Som på så mange af Ferlov Mancobas skulpturer er der efterladt tydelige spor af den skabende kraft, og overfladen synes således som mangefoldige aftryk efter kunstnerens hånd. Skulpturen har en imponerende udstillingshistorik, og en ikke mindre flot proveniens fra Troels Andersen, tidligere direktør på Museum Jorn.

Sonja Ferlov Mancoba er i dag repræsenteret på flere museer i ind-og udland, og hendes kraftfulde, potente værker er ofte meget efterspurgte på auktion. Man har seneste kunne opleve hendes virke på en stor udstilling på SMK og efterfølgende Centre Pompidou i 2019. Endvidere vises hun fra december på Bornholms Kunstmuseum – og der planlægges en særlig og prestigefyldt pavillon medådning tidligst i 2024.

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Malerier og skulpturer, 7. december 2021

Kategori
Vur­dering

50.000–60.000 DKK

Solgt

Hammerslag

300.000 DKK