919/​47

Wilhelm Bendz (f. Odense 1804, d. Vicenza 1832)

Købt af Ribe Kunstmuseum marts 2024

Kunstnerens selvportræt i hvid skjorte og blåt halsbind, blå vest og jakke med guldknapper. Sign. V:BENDZ 13/10 1826. Olie på lærred. 47×38.

Udstillet: Den Hirschsprungske Samling, “Wilhelm Bendz - Et ungt kunstnerliv 1804–1832”, 1996 nr. 2, afb. s. 58.

Litteratur: Ejner Johansson, “Wilhelm Bendz”, 1995, afbildet og omtalt. s. 36–39.π Klaus P. Mortensen, “Wilhelm Bendz”, Dansk Klassikerkunst, 2001, afbildet og omtalt s. 4.

Wilhelm Bendz var født i Odense. Hans far Lauritz Martin Bendz havde været landsdommer, senere etatsråd og flere gange borgmester i Odense. Wilhelms 3 brødre var kvikke i skolen, hvorimod Wilhelm flere gange måtte gå en klasse om, til gengæld fik han ug i “kaligrafi”. Familien besluttede at sende ham til København, så han kunne blive uddannet til arkitekt. Ledende undervisere var C.F. Hansen og G.F. Hetsch. Det var dog ikke hvad Wilhelm ønskede, i stedet begyndte han at male i Akademiets forberedelsesklasse i 1820. 1822 blev han elev hos Eckersberg og dermed kom han til at høre til den første generation af Eckersbergelever. Han modtog den store sølvmedalje i 1825. Det lykkedes ham desværre ikke at vinde den store guldmedalje. Bendz’ undervisning hos Eckersberg nævnes bl.a. to steder: “C. W. Eckersbergs dagbøger 1810–1837”, udgivet og kommenteret af Villads Villadsen, 2009, s. 174–175. Her noterer Eckersberg d 13 maj 1822 i sin dagbog: “begyndte Bends at male her”. Kong Christian VIIIs Dagbøger og Optegnelser. Udgivet ved Albert Fabritius, Finn Friis og Else Kornerup, København 1976, s. 105. Prins Christian Frederik (VIII) besøgte Eckersbergs atelier i november 1823 samme år og noterer: “bes(øgt) Prof. Eckersberg ... Hans Elever Martens og Blunk og Bendz for Portraiter love meget.” Hans Ditlev Christian Martens (1795–1864) og Ditlev Blunck (1798–1854var to af Bendz’ medstuderende.

Bendz var 22 år gammel i 1826, da han malede dette indtagende selvportræt, hvor han er klædt i sit stiveste skrud. Meget rammende skriver Klaus Mortensen om portrættet: “Det er et billede af en selvbevidst, men hverken selvtilstrækkelig eller selvoptaget ung maler. Et dybt engageret, videbegærligt menneske med et åbent sind, opsat på at lære”. (Citat fra ovenfor nævnte bog). Året 1826 var også året, hvor Bendz for første gang udstiller på Charlottenborg. Han får sit gennembrud med to solgte portrætter af tre udstillede. Det drejer sig om “Modelskolen på Kunstakademiet” (SMK Inv. nr. KMS54) og “En ung kunstner (Ditlev Blunck) betragter en skitse i et spejl” (SMK. Inv. nr. KMS280). Det tredje forestillede “Maleren Christian Holm” i dag på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg, Hillerød (Inv. nr. A. 2754). I begyndelsen af det 19.årh. blev det almindeligt at borgerskabet lod sig male og de foretrak oftest et enkelt traditionelt og naturligt portræt i stil med nærværende selvportræt. Når det drejede sig om at de forskellige kunstnere portrætterede hinanden, de såkaldte kunstnerportrætter, var der mulighed for at eksperimentere og arbejde friere med motivet, som det netop er tilfældet med portrætterne af Blunck og Holm, der næsten kan karakteriseres som genrebilleder. Efter forgæves at have forsøgt at erhverve den eftertragtede store guldmedalje, der udløste penge til den store udenlandske dannelsesrejse, skaffede Bendz sig 1830 et rejselegat fra Fonden Usus Publicos for kunne komme til udlandet og dygtiggøre sig. Rejsen påbegyndtes juni 1831 og målet var at komme til Rom. Turen gik bl.a. over Hamborg Berlin, Dresden, Nürnberg og München, hvor han blev et helt år. Han nåede desværre aldrig frem til Rom. Bendz kom med sin rejsekammerat Ditlev Blunck (1798–1854) frem til Vicenza i november 1832 (rettet d. 19/2 2024 til '1832' fra '1833'). Her blev han alvorlig syg og døde 14. november med Blunck ved sin side. Derfor findes der ikke mange værker fra hans hånd. Nævnes kan et andet kunstnerportræt forestillende “En billedhugger (Christen Christensen) arbejder efter levende model i sit atelier”, (SMK inv.nr. KMS62). En række portrætter, bl.a. af familien Bendz. ”Det raffenbergske famliebillede“, (SMK inv.nr. KMS7594) og ”Det waagepetersenske familiebillede" (SMK Inv.nr. KM8003), dateret 1830. Solgt Bruun Rasmussen auktion 640, 1997 nr. 109 for 2.6 mill.kr.

I München malede han det store og velkomponerede maleri “Kunstnere i Finks kaffehus i München”, dateret 1832 med målene 94,8×136,6 cm på Thorvaldsens Museum ( Inv. nr. B 197). På vej videre til Rom blev det til en række fine naturbilleder bl.a. fra Ramsau.

Proveniens: Den Hirschsprungske Samling. Maleriet har været deponeret udenfor museet. Udgået af samlingen 15/6 1942 efter bestyrelsesbeslutning ved museets direktør E.H. Brünniche. Efterkommer efter kunstneren.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Ældre malerier, 4. marts 2024

Kategori
Vur­dering

800.000–1.000.000 DKK

Solgt

Hammerslag

1.400.000 DKK