896/​525

J. F. Willumsen (f. København 1863, d. Cannes 1958)

“Kastanietræer ved Søens Bred. I Baggrunden Bjærge. Solskin”. Sign. J. F. W. 1931; sign. på etiket på bagsiden. Olie på lærred. 73×92.

Proveniens: Fabrikant Aage Sørensen, firmaet Asani, Viborg. Siden nedarvet i dennes familie.

I anden halvdel af august 1931 genbesøger J. F. Willumsen byen Meillerie ved bredden af den franske del af Genevesøen (Lac Léman), hvor nærværende værk må være malet. Allerede 40 år tidligere - i sommeren 1891 - havde kunstneren studeredet Frankrigskortet for at finde “(...) et velegnet Sted at arbejde. Det skulle være et ensomt Sted, hvor jeg kunde male i Fred og uddybe min nye Stil” - som han senere forklarede kunsthistorikeren Ernst Mentze.

Forud for rejsen i 1891 lå kunstnerens første skandalesucces med den allegoriske radering “Frugtbarhed”, forestillende den højgravide hustru, Juliette Willumsen. I sommeren 1891 blev flere af Willumsens tidlige hovedværker til i netop Meillerie, hvor han opholdt sig med sin familie i seks uger. Også i 1931 rejste J. F. Willumsen i Sydeuropa på en klangbund af misforståelse fra det hjemlige kunstliv - denne gang foranlediget af en blandet modtagelse af hovedværket “Det Store Relief” (1893–1928) nogle år tidligere, den endelige opløsning af hans andet ægteskab - med Edith - ved 1920'erne slutning, men også nye lyspunkter i form af mødet med Michelle Bourret, der skulle blive hans muse resten af livet.

J. F. Willumsen vender gennem et langt kunstnerliv, trods stadig stilistisk eksperimenteren og udvikling, flere gange tilbage til sine tidligere motiver. Der findes således f.eks. to versioner af det kanoniserede hovedværk “En bjergbestigerske” (1904 og 1912) og to versioner af “Efter stormen” (1905 og 1916). Hér er de specifikke forbilleder værkerne “Ægte Kastanjer” (1891, J. F. Willumsens Museum) og søsterbilledet “En bjerggryde”. Det udbudte værk knytter motiviske og stilistiske forbindelser bagud til kunstnerens mest afgørende, formative år som symbolist, men er i den intense farvekraft også relateret til de samtidige, nærmest fosforiserende, motiver fra Venedig, hvor kunstneren opholdt sig i juli 1931 forud for opholdet i Meillerie.

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Stand

Konditionsrapport ved forespørgsel. Kontakt: modernart@bruun-rasmussen.dk

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Malerier og skulpturer, 22. september 2020

Kategori
Vur­dering

300.000–400.000 DKK

Solgt

Hammerslag

560.000 DKK