919/​99

Anne Marie Carl-Nielsen (f. Sdr. Stenderup v/Kolding 1863, d. København 1945)

Får med liggende lam, 1880–1890. Sign. A-M-C-N. Patineret bronze. H. 7. L. 12. D. 9.

Udstillet: “Bad Timing - or How to Write History Without Objects”, Den Frie, København, 2023, kat. nr. 5. Udstillet: “Anne Marie Carl-Nielsen”, 1863–1945, Retrospektiv Udstilling", Den Frie, København, 1946, kat. nr. 6.

Historien om Anne Marie Carl-Nielsen er en fortælling om en meget utraditionel, slagkraftig og moderne kvinde, der ikke er bange for at bryde hverken borgerskabets gældende normer eller ægteskabets gængse rollefordeling. Hun bliver gift med komponisten Carl Nielsen, og det er et stormfuldt og ikke udramatisk møde mellem to store og kompromisløse temperamenter.

Hun uddanner sig ved Tegne- og Kunstindustriskolen for Kvinder i 1882, og senere indskrives hun som elev på Kunstakademiets Kunstskole for Kvinder fra 1889–90. Selvom kvinder først mange år senere opnår lige adgang til uddannelse, er Carl-Nielsen et velkendt navn på den internationale kunstscene. Hun deltager på Verdensudstillingen i Paris i 1889, hvor hendes udstillede skulpturer bemærkes af forbilledet Auguste Rodin.

I sin egen tid er hun et kunstnerisk forbillede, men går senere fuldstændigt i glemmebogen – på trods af, at hun er den første kvinde, der får bestilling på at udføre en kongelig rytterstatue. Hun har en enorm kunstnerisk integritet og fantasi, og desuden er hun kendt som en frygtløs forkæmper for ændringer af de kønslige forskelle i det danske kunstmiljø og blandt medstifterne af KKS (Kvindelige Kunstneres Samfund) i 1916. Heldigvis er kunsthistorien ikke hugget i sten, og de senere år er Anne Marie Carl-Nielsen atter kommet på programmet. Hun blev vist på en retrospektiv udstilling på Glyptoteket, hvor både hendes små bronzedyr samt større monumentale værker kunne opleves.

Allerede som 12-årig henter Carl-Nielsen en lerklump i haven og modellerer sit første lam. Siden opnår hun anderkendelse for sine mange dyrestatuetter og skitser, baseret på et indlevende kendskab til dyrenes anatomi samt en stor grad af hittepåsomhed. Det her udbudte livagtigt formede får med dets hvilende lam, er ifølge Weilbach det eneste kendte eksemplar af motivet udført i bronze.

Dette værk er en del af vores tema: Kunstens kvindelige pionerer 1850-1950

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Kunstens kvindelige pionerer, 4. marts 2024

Kategori
Vur­dering

20.000–25.000 DKK

Solgt

Hammerslag

32.000 DKK