929/​106

Kinesisk eksport kabinet fremstillet til det danske marked af sort og forgyldt lak, dekoreret med scenerier med europæisk hofteliv i form af kortspilende entourage, jagtscener med jægere til hest, hunde, hjorte og vildsvin, ungt romantisk par samt glædelig sammenkomst med picnic. Overdel med buet top, dør med spejlglas, bag hvilken en skuffe og hylder, skrå skriveplade, herbag indrettet med skuffer og rum centereret af glasdør med spejlmaleri med ung pige, beslag og nøgleskilte af metal. Ca. 1730–1740. H. 244. B. 96,5. D. 52.

Proveniens: En dansk privatsamling.

Gennem de talrige århundreder, hvor Silkevejen udgjorde den eneste handelsforbindelse mellem Kina og Vesten, var der forholdsvis få kunstgenstande, der kom til Europa. Men i løbet af 1500-tallet åbnede den europæiske søfart verden, og siden starten af 1600-tallet etablerede England, Nederlandene og Danmark-Norge østasiatiske handelskompagnier, der hjembragte te, porcelæn, lakarbejder og silke til det europæiske marked. Særligt de europæiske konge- og fyrstehuse yndede at indrette sig med kinesisk kunst, kunsthåndværk og kabinetter, som de bestilte i Kina. Større møbler var dog stadig en sjældenhed, da de var kostbare at transportere til Europa. Ikke desto mindre bestilte de danske konger flere eksotiske møbler i Kina i løbet af 1700–1800-tallet. Særligt Christian IV og Sophie Magdalene havde en stor forkærlighed for kinesisk inventar og lod deres slotte indrette med disse eksotiske kunstgenstande for at iscenesætte deres magt, rigdom og store udsyn til verden omkring dem.

Udformningen og dette kabinets design har flere ligheder med ”Det hirschholmske rokokochatol", som blev solgt hos Bruun Rasmussen i 1997, fremstillet og mærket med etikette af den tyskfødte møbelsnekker Mathias Ortmann (ca. 1692–1757), han var pioner inden for Rokoko stilen i Danmark, og hans møbler er af en sådan udsøgt kvalitet, at de repræsenterer den fineste inden for Nordeuropæisk Rokoko.

Andre eksempler på kinesiske lakarbejde med den vidunderlige fusion mellem kinesisk og europæisk kunst kan ses i den danske kongefamiles samling. De to identiske chatoller, der i dag står på Fredensborg Slot. Chatolerne blev bragt til København ombord på kinafareren 'Sleswig' i 1737–38. Toppen på chatollerne er prydet med tre små forgyldte byster af romerske kejsere efter kinesisk opfattelse.

Det er usikkert, om det tilbudte kabinet har stået i et af de danske kongelige slotte, men det er et typisk og meget velbevaret eksempel på 1700-tallets interiørstil, hvor denne type møbler var meget efterspurgt.

Litteratur: 'Kina og Danmark 1600–1950, Kinafart og Kinamode' af Tove Clemmesen & Mogens B. Mackeprang. Krog, O., & Christiansborg Slot. (2006). Skatte fra Kajserens Kina, Den forbudte by og Det Danske Kongehus. København: Det Kongelige Sølvkammer.

Stand

Konditionsrapport ved forespørgsel. Kontakt: furniture@bruun-rasmussen.dk

Auktion
Kategori
Vur­dering

1.200.000–1.500.000 DKK

Hammerslag

Ikke solgt. Forespørgsel