I. C. Dahl (f. Bergen 1788, d. Dresden 1857)
Raden Saleh (f. Semarang (Java) 1807, d. Bogor (Java) 1880)
Erhvervet af Thorvaldsens Museum i februar 2013.
Portræt af den aldrende Bertel Thorvaldsen (1770–1844). “Brystbillede i Arbejdskjortel”. 1841. Usigneret. Dateret d. 17. Juni samt under rammen 1(8). Olie på lærred. 74×67. Brev fra 1925 fra Staatliche Gemäldegalerie i Dresden medfølger.
Proveniens: Friederike og Friedrich Anton Serre, Slottet Maxen ved Dresden. Parrets adoptivsøn og dennes hustru. Herefter ifølge hustruens testamente til parrets tre sønner. Kunsthandlung Dr. Schornstein. Forretningsfører Øberg Pedersen, Aabyhøj (antagelig fra 1922). Kruuse-slægten, Aarhus (efter 1925) og efterkommere til nu.
Brev fra Staatliche Gemäldegalerie i Dresden medfølger. Heri bekræftes det over for forretningsfører Øberg Pedersen, der ejer billedet i 1925, at maleriet ifølge traditionen er et værk, som er skabt i samarbejde af I. C. Dahl og den javanesiske maler Raden Saleh. De to malere traf sammen på slottet Maxen ved Dresden hos ægteparret Friederike og Friedrich Anton Serre, som her havde skabt et mødested og frirum for den kunstneriske og åndelige elite fra ind- og udland. Ud over Dahl og Saleh kunne man på stedet møde Bertel Thorvaldsen, H. C. Andersen, Franz Liszt, Robert og Clara Schumann, Jenny Lind, Johann Siegwald Dahl, Carl Gustav Carus og en lang række andre toneangivende kunstnere.
Tilblivelsen af portrættet her er dokumenteret i baronesse Christine Stampes erindringer (Rigmor Stampe (ed.), “Baronesse Stampes Erindringer om Thorvaldsen”, 1912, s. 124). Christine Stampe fortæller, at Thorvaldsen og familien Stampe opholdt sig på Maxen i en uges tid i juni 1841 samtidig med de to malere. Friederike Serre foreslog at Thorvaldsen lod sig portrættere af Raden Saleh. Ifølge Stampe var Salehs indsats ikke god nok og Dahl tog over og færdiggjorde billedet. I utilfredshed hermed udførte Saleh sin egen version af portrættet af Thorvaldsen, dette skulle ikke være blevet så godt som Dahls udgave. Christine Stampe beretter videre, at Thorvaldsen selv arbejdede på relieffet “Amor og Psyke” samtidig med portrættets udførelse. Relieffet bærer signaturen Albert Thorvaldsen/Maxen d. 17. Juni 1841 og også portrættet er dateret d. 17. Juni.
Værket må siges at være noget af en sjældenhed. Ikke alene er det et usædvanligt samarbejde mellem de to forskelligartede malere, der er også meget få portrætter udført af Dahl - disse kan nærmest tælles på to hænder. Herudover har billedet ført en lidt hemmelig tilværelse, og er i hvert fald ikke nået så langt som til Marie Lødrup Bangs værkfortegnelse over I. C. Dahl. Fra Serre-familien er det på et tidspunkt kommet ud i fri handel for at ende i Aarhus, først hos forretningsfører Øberg Pedersen og siden hen i Kruuse-slægten frem til nu. Thorvaldsens Museum blev i 1920'erne to gange gjort opmærksom på værket, først da det var til salg hos en kunsthandler i Dresden i 1922 og igen i 1924, hvor Øberg Pedersen tilbyder at sælge billedet til museet. Det kunne man dengang ikke nå til enighed om, og fra da af har portrættet befundet sig i privateje, uden at nogen kendte til hvor, og er først dukket frem igen i 2012.
Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.
Malerier og tegninger, 26. februar 2013