682/​1403

N. A. Abildgaard (f. København 1743, d. Frederiksdal 1809)

Købt i august 2000 af Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og design, Oslo.

Scene fra fjerde akt af Voltaires “Le triumvirat” forestillende Julia og Fulvia. Sign. N. Abildgaard 1800. 50×51.

Udstillet: Ethundrede billeder fra “Mit Bedste Kunstværk”, Kronprinsessens udstilling, København 1941, nr. 49, her som “Scene af Racine's Iphigénie en Aulide”. Udstillingen af Dansk Malerkunst i Flensborg Bys Museum, 1948 nr. 3, her som “Scene af Racine: Iphigénie i Aulis”. Kunstakademiets Jubilæum, Charlottenborg, Dansk Kunst gennem 200 År, Maleri, Skulptur, Arkitektur, Grafik, april 1954 nr. 22, her som “Scene af Racine's Iphigénie en Aulide”. Proveniens: Forstkandidat Poul Herløw Barfoed.Indtil 1987 kendt som scene fra Racines “Iphigenia i Aulis”, se Bente Skovgaard, Maleren Abildgaard, 1961 nr. 58 og omtale side 28. Maleren arbejdede i årene efter 1800 med små scener fra Racine og Voltaires tragedier: “Måske det smukkeste af dem er scenen fra Racine, hvor man ser en kvinde, vild af sorg med flyvende hår og gevandter og med en dolk i hånden, som holdes tilbage af en ledsagerske ... Scenen foregår i nattemørke, hvori man fjernest - til højre - skimter Agamemnons telte, nærmere - til venstre - en tung, sørgende kvinde, der sidder foroverbøjet næsten bortvendt ved et rygende offerkar... ”. Selvom billedfortolkningen i dag er anderledes, ændrer det dog ikke ved billedets dramatiske skønhed, og den klassiske opbygning, som Abildgaard var så kendt for. I 1987 blev en serie på 5 malerier afdækket i Fritschs gård, Nytorv 5, efter at have været overdækket siden midten af det 19. århundrede. Abildgaard havde indføjet dekorationer i et rum på første sal. En gennemgang af Abildgaards skitser viser, at motiverne er hentet fra Voltaires franske tragedie “Le triumvirat”. Overbibliotekar ved Kunstakademiets Bibliotek Patrick Kragelund skriver i bogen: Abildgaard, Kunstneren mellem oprørerne 1999, bind 1 side 117 om opdagelserne af malerierne og om identifikationen af motiverne. I Abildgaards egen Voltaire udgave af “Le triumvirat” har maleren gjort så grundige notater, at de 5 malerier i Frischs gård kan henføres til hver af de 5 akter. Interessant er det at nævne, at Kragelun

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Udsøgte Malerier, 6. september 2000

Kategori
Vur­dering

60.000–80.000 DKK

Solgt

Hammerslag

340.000 DKK