879/​1354

Martin Kippenberger (f. Dortmund 1953, d. Wien 1997)

“Ohne Titel”, København 1996. En serie på fem malerier. Alle sign. med titel og årstal på bagsiden. Olie og serigrafi på lærred. Hver 60×50. (5)

Litteratur: Gisela Capitain, Regina Fiorito & Lisa Franzen: “Martin Kippenberger: Catalogue Raisonné of the Paintings, Volume 4 1993–1997”, The Estate of Martin Kippenberger, Köln 2014, kat. nr. MK.P 1996.27, geng. på opslag s. 264–265. Udstillet: “Martin Kippenberger - Bitte nicht auf die Bilder setzen”, Galerie Mikael Andersen, København, oktober - november 1996. Udstillet: Martin Kippenberger - Retrospektive 1997–1976", Musée d'art Moderne et Contemporain, Geneve; Castello di Rivoli, Museo d'Arte Contemporanea, Rivoli/Torino, 1997–98. Proveniens: Galerie Mikael Andersen, København (label på bagsiden). Proveniens: Privatsamling, Danmark. Erhvervet fra ovenståede af nuværende ejer.

Et certifikat fra Galerie Gisela Capitain, dateret Köln den 20. april 2004, medfølger.

Martin Kippenberger anses i dag - både på trods og i kraft af - sit korte, intense liv som kunstner og offentlig person som én af de væsentligste figurer i tysk og europæisk kunst i 1980erne og 1990erne. Han er af samme generation som gruppen af unge, 'vilde' malere der i perioden indtog kunstscenen med heftigt maleri, men adskiller sig alligevel markant fra sine samtidige. Både i sin udvidede, konceptuelle værkpraksis og i særdeleshed ved det bevidste fravalg af en genkendelig eller gennemgående stil. Kippenbergers nomadiske oeuvre består af alle tænkelige medier - fra malerier, over skulpturer til installationer og bøger - hvor han konstant genbruger eller recirkulerer dels sit eget portræt eller lader sin egne, tidligere værker genopstå i senere værker på tilsyneladende uendelig vis. Således også i den udbudte serie bestående af fem malerier, der motivisk bygger videre på kunstnerens omfattende installation “The Happy End of Franz Kafka's 'Amerika'”, 1994 (Museum Boymans van Beuningen, Rotterdam), som i 1996 bl.a. udstilledes i København, hvor disse malerier samtidig blev skabt.

Kippenbergers - i andre værker - ofte tilbagevendende selvfremstilling kan minde om Jeff Koons. Gentagelses-praksissen, som specifikt er på spil i denne serie - både i forhold til referencen til installationen fra 1994 og internt i værket i kraft af de fem maleriers variation over installationens motiv - giver mindelser om det største koryfæ inden for popkunsten, nemlig Andy Warhol, der i dén grad søgte at nedbryde tanker om originalitet, ægthed og autenticitet.

Kippenberger arbejdede generelt i 1990erne op imod tankerne om maleriets død, det forhold at det op imod årtusindskifet virkede håbløst at producere noget originalt og autentisk. I det hele taget er den forkromede, ophøjede og samlende kunstnerskikkelse under heftig beskydning i Kippenbergers liv og praksis, måske på grund af hans baggrund i punkmusikken, der allerede i slutningen af 1970'erne gjorde en dyd ud af at afspore genremæssige forventninger og dyrke anti-helten, grimheden og den tilsyneladende tilfældige eller skødesløse fremførsel.

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Stand

Konditionsrapport ved forespørgsel.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Malerier, skulpturer og foto, 6. juni 2018

Kategori
Vur­dering

3.000.000–4.000.000 DKK

Solgt

Hammerslag

1.825.000 DKK