919/​40

C. W. Eckersberg (f. Blåkrog v. Aabenraa 1783, d. København 1853)

“Den nordøstlige side af Capitol”. 1813–1816. Usigneret. Olie på lærred. 32×48.

Lørdag d. 3. juli 1813 ankommer Eckersberg til Rom, hvor han opholder sig de næste 3 år. Hans romerske byprospekter fra denne periode skulle med tiden blive nogle af hans allermest populære og efterspurgte værker. “I stedet for som tidligere helt og holdent at udføre sine malerier - også landskaber - indendørs i sit atelier, gik han nu over til at lægge den sidste fase af arbejdet ud i det fri til selve den lokalitet, hvor motivet var iagttaget. Det skridt, Eckersberg her tog, var intet mindre end en nyskabelse i dansk kunst. [...] ”Helt konkret lagde Eckersberg sit arbejde til rette på følgende måde: Han udførte først en detaljeret kompositionstegning på stedet foran motivet. Denne tegning overførte han til et lærred hjemme i sit atelier, hvor han også udførte undermalingen. Derpå vendte han tilbage til motivet og malede billedet færdigt." (Hornung og Monrad s. 136 og 137). Eckersberg bliver således på mange måder én af foregangsmændene for impressionismens friluftsmaleri. I dag ved man, at Eckersberg variede sin arbejdsmetode mere. Mange af Rom-prospekterne er, som ovenfor beskrevet, færdiggjort på stedet foran motivet, andre er påbegyndt foran motivet og færdiggjort i atelieret og andre igen er udført i atelieret. Om nærværende maleri skriver Hornung og Monrad specifikt: “Det er udført på den anden side af kirken, hvor han har kunnet stå i skygge og dermed være beskyttet mod den varme eftermiddagssol. Det valgte tidspunkt er forholdsvis sent på dagen, og farverne er ikke så varme som i formiddagsbilledet; det mærkes overalt i billedet, men specielt det lette anstrøg af lilla toner i aftenskyerne falder i øjnene. Lyset er helt afgørende i billedet - ligesom i de fleste andre af Eckersbergs prospekter fra Rom. Han gjorde det klare, omhyggeligt definerede lys til et af sine kendetegn. Dett var uvant for mange af hans samtidige og vakte endog undren hos flere. [...] Maleriet af udsigten fra Capitol skiller sig ud ved sin præcise skildring af det sene eftermiddagslys. Den fint sansede registrering af dets virkning på de enkelte dele af motivet giver det et særstatus blandt de romerske prospekter.” (s. 148). Nærværende maleri er et af de få af Eckersbergs romerske prospekter, der stadig er i privateje.

Emil Hannovers fortegnelse over C. W. Eckersbergs malerier, 1898, nr. 191. Hannover noterer til sidst under nr. 191: “En tegning til den højre Del af dette Billed tilhører Frk.nerne Eckersberg”. Denne tegning er på Statens Museum for Kunst (inv. nr. KKS13809, verso) - se foto.

Udstillet: Kunstforeningen, “Fortegnelse over en Samling Malerier, Tegninger og Kobbere”, 1828 nr. 152. Kunstforeningen, “Udstillingen af C. W. Eckersbergs Malerier”, 1895 nr. 103. Statens Museum for Kunst, “Mit bedste Kunstværk”, 1941 nr. 39. Thorvaldsens Museum, “Eckersberg i Rom 1813–1816”, 1983 nr. 38, omtalt og afb. s. 109. Her beskrives motivet som følger: “Forgrundens trappeanlæg hører til Franciskanerklostret bag ved S. Maria in Aracoeli. Portikken med pave Paolo IIIs heraldiske liljer findes stadig, men klostret var blandt de bygninger, der i 1886 blev revet ned, da det store monument for Vittorio Emanuele skulle opføres. Den middelalderlige bygning yderst til højre i billedet er Nicolo Vs tårn ved Senatorpaladset, og søjlen foran, der bærer et kors, sattes til erindring om et jordskælv, der i 1703 lod Rom næsten uskadt. Bag muren har Eckersberg ladet blikket gå ud over Forum Romanum med kirkerne SS. Luca e Marino og S. Francesca Romana, over Palatinerhøjen til det fjerne Monte Cavo i Albanerbjergene.”

Litteratur: “C. W. Eckersbergs dagbøger 1810–1837”, udgivet og kommenteret af Villads Villadsen, 2009, omtalt s. 1208. Eckersberg skriver under d. 21. april 1851: Grosserer Gerson kom i Middags og kjöbte et Prospect fra Rom “Udsigt fra Aracoeli over Campvaccino til Albaner Bjergene” og bragte derfor 80 Rbd." Ph. Weilbach, “Maleren Eckersbergs levned og værker”, 1872, omtalt s. 222. Peter Michael Hornung og Kasper Monrad: C. W. Eckersberg - dansk malerkunst fader, 2005, omtalt s. 148–149, afbildet s. 149.

Afbildet: Emil Hannover “Maleren C. W. Eckersberg”, 1898, s. 107. Små Kunstbøger nr. 16, 1921 s. 16. Carl V. Petersen “Kunst i Danmark”, Ny række IV, 1932: Italien i dansk malerkunst, Eckersberg og hans kreds, afbildet nr. 4. “Et hundrede billeder fra ”Mit bedste Kunstværk" , 1941 planche 51.

Proveniens: Erhvervet direkte af kunstneren i 1851 af grosserer Nicolai Gerson (1802–1865) (omtalt i Eckersbergs dagbog, se ovenfor). Dennes svoger, cand. jur. Carl Ludvig Bull (1872), solgt dennes auktion 1880 nr. 4. Her erhvervet af Grosserer Emil le Maire (1895, 1898). Dennes datter kammerherreinde Maria Groothoff, født le Maire, Sæbygaard (1932, 1941). Dennes datter fru Ellen Dons, født Groothoff. Solgt 1943 til kunsthandler Poul Buus. Solgt af dennes bo 1952 til skibsmægler Hjalmar Bruhn (1881–1959), dennes enke, deres auktion Bruun Rasmussen auktion 123, 1960 nr. 2, afb. s. 7. Bruun Rasmussen auktion 671, 1999 nr. 218, afb. s. 28 og 29, samt på omslaget af katalog. Her erhvervet af nuværende ejer for DKK 2.050.000.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Ældre malerier, 4. marts 2024

Kategori
Vur­dering

3.000.000–4.000.000 DKK

Hammerslag

Ikke solgt