891/​9

I. C. Dahl (f. Bergen 1788, d. Dresden 1857)

Prins Christian Frederik (1786–1848) later Christian VIII og Prinsesse Caroline Amalie (1796–1881) med følge på arkæologisk ekskursion uden for Rom. 1821. Usigneret. Bly, pen og lavering på papir. Bladstørrelse 43,7×56,2. Motiv 29,2×43,8. Samlerstempel på bagsiden. Uindrammet.

Kursiv: En hidtidig ukendt og ganske usædvanlig tegning udført af landskabsmaleren J. C. Dahl. Den er usædvanlig ved at være en stor gennemarbejdet figurkomposition. Et gruppeportræt af den danske prins Christian og hustru Caroline Amalie med hele deres entourage på arkæologisk ekskursion udenfor Rom. Landskabsmaleren Dahl har her reduceret landskab og Roms profil til staffage for en stor kompleks figurgruppe i forgrunden.

Prins Christian Frederik, senere Kong Christian VIII, var en mand med dannelse og viden og med evner og interesser både i retning af kunst og videnskab. I maj 1819 påbegyndte han således med sin hustru Caroline Amalie en stor og længerevarende europæisk dannelsesrejse – en såkaldt Grand Tour – til Tyskland, Frankrig, England, Italien m.fl. Selskabet forlod København i fire vogne og ankom d. 23. december til Rom standsmæssigt ledsaget af et følge på 30 personer. Arkæologen P.O. Brøndsted (1780–1842) og baron Herman Schubart (1756–1832), der begge opholdt sig i Italien, gjorde straks de kongelige deres opvartning. Schubart var en dansk diplomat og Danmarks handels-intendant i Italien fra 1803. Hans hjem i Montenero var et yndet mødested for kunstnere, litterater m.fl. Schubart var ven og mæcen for Bertel Thorvaldsen og havde en afgørende rolle for billedhuggerens karriere i Italien. Den 11. maj 1820 forlod de kongelige Rom og rejste til Napoli som Ferdinand I´s gæster, hvor de boede på landstedet Quisisana ved Castelmare, Napoli.

Fra Quisisana skrev prinsen et brev til J. C. Dahl, der på det tidspunkt boede i Dresden. I brevet blev Dahl inviteret til at komme til Italien og tage ophold på Quisisana som en slags uofficiel hofmaler. Et professorat på akademiet i København og et rejsestipendium blev stillet i udsigt. Det skønne Italien, med ekskursioner til arkæologiske udgravninger, ture til vigtige private og museale kunstsamlinger, kontakter til en række betydningsfulde kunstnerkolleger, mulige bestillinger på malerier og ikke mindst alle de nye motiver, der ville komme inden for rækkevidde, har højst sandsynligt været tillokkende. Dahl forlod derfor Dresden den 13. juni 1820 for at slutte sig til det royale selskab. Under Dahls ophold i Italien afgav prinsen flere store og væsentlige bestillinger hos kunstneren.

Vel ankommet til Italien udførte Dahl d. 14. september 1820 en tegning, der forestiller Christian Frederik, Caroline Amalie og deres følge på en udflugt til Monte Sant’Angelo. (Katalog nr. 44, Bodil Sørensen, 'J. C. Dahl. Tegninger fra Italia-reisen 1820–1821', 2004. Tegningen befinder sig i dag på Nasjonalmuseet i Oslo, inv. nr. NG.K&H.B.08036–016).

På tegningen optræder prinsen og prinsessen, samt baron Herman Schubart som frontfigurer. Samme figurer går igen på nærværende tegning.

I december 1820 er det royale selskab med følge tilbage i Rom, hvor de foretager flere udflugter og arkæologiske ekskursioner m.m.

I en indberetning til København fra december 1820 skriver Brøndsted således om planlægningen af de kongeliges ekskursioner, arrangeret i fællesskab med den italienske arkæolog og arkivar Antonio Nibby (1792–1839), der bl.a. arbejdede for Vatikanet med at udgrave Roms antikke monumenter: ”Hs Højhed Prindsen begynder i næste Uge sine Udvandringer, fulgt af Nibby og mig, i det gamle og nye Rom. Ifølge Hs Højheds Bestemmelse vil dette Cursus vil blive indeelt i 24 excursioner, og sikkert blive udført med den Iver som er Hs Højhed egen.” (Ida Haugsted, 'Italiens smukkeste Egn', 2003, s. 148).

Og Dahl skriver således i sin dagbog 17. februar 1821: ”Løverdagen d. 17 været med Prinds C. - og det øvrige Selskab i Tivoli - moret os godt Set Vandfaldene Neptun Grot. Ruinen af Horats Willa – Haver med kønne Cypresser og Udsigten fra Willa Este – tilbage aften Kl. fem – til Taffel hos Pr. C: -”.

Selve motivet og anledningen til nærværende tegning er således beskrevet og en mulig tolkning og identificering er mulig:

De kongelige er med følge på ekskursion med Brøndsted og Antonio Nibby, og vi befinder os uden for Roms bymure. Selve byen i baggrunden er summarisk optegnet og topografien er ikke helt korrekt, dog nok til at vi bibringes selve ideen om Rom. En italiensk militærperson afbildet nede i venstre hjørne står inde for gæsternes sikkerhed; i modsatte hjørne er landmålerne i færd med kortlægningen af udgravningsfelterne – illustreret ved kvadreringen af hele terrænet, og helt ude til højre i tegningen, bag om ryggen på en stående kvinde, ser vi en pågående udgravning.

De tre centrale figurer kan nu med stor sandsynlighed identificeres bl.a. med hjælp fra tegningen fra september 1820 fra udflugten til Monte Sant’Angelo. Prinsen står pegende i centrum, til venstre for ham befinder prinsessen sig med sin parasol og på højre side lettere foroverbøjet og med kortmateriale i hånden ser vi højst sandsynligt baron Schubart og med hatten i hånden til venstre for prinsessen arkæologen Antonio Nibby. Der er omkring 300 tegninger i museumssamlinger fra Dahls Italiensrejse, fordelt på museerne i Oslo (271), Bergen (12) og København (6). Disse omkring 300 tegninger udgør nærmest en komplet samling af Italiens-tegningerne. (Bodil Sørensen, 'J. C. Dahl. Tegninger fra Italia-reisen 1820–1821', 2004, side 15, note 7. 2.) Der er således næppe mange Italiens-tegninger tilbage i privateje.

Nærværende tegning adskiller sig fra de øvrige tegninger i kraft af motivet og den høje grad af gennemarbejdelse, men er ellers i stilistisk og i teknisk henseende identisk med de bedste af Dahls Italiens-tegninger.

Proveniens: Erhvervet gennem et svensk auktionshus som ’Ubekendt kunstner, 19. årh.s første halvdel af dansk kunstsamler i 2015.

Stand

Står i boksen i BG.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Malerier og tegninger, 26. november 2019

Kategori
Vur­dering

400.000–600.000 DKK

Hammerslag

Ikke solgt