915/​144

P. S. Krøyer (f. Stavanger 1851, d. Skagen 1909)

Degn Brøndum siddende i klitten med sin jagthund. I baggrunden “Sømærket”. Sign. S. Kröyer, Skagen 98. Olie på lærred. 55×81.

Proveniens: Erhvervet direkte af kunstneren af ægteparret Marius og Nielsine Windfeld-Hansen. Herefter nedarvet i familien indtil i dag. Marius Windfeld-Hansen (1850–1937) var grundlægger af Danmarks først bomuldsspinderi, Vejle Bomuldsspinderi, senere De Danske Bomuldsspinderier.

Maleriet fungerer både som et selvstændigt portræt af Degn Brøndum som jæger, der sidder i klitten med en cigarstump i munden og ser ud over landskabet med sit jagtgevær og jagtbytte på den ene side og sin trofaste jagthund på den anden. Samt som forarbejde til Krøyers store maleri “Skagens jægere” fra 1898, som måler 145×255 cm og hænger på ARoS, Aarhus Kunstmuseum (inv.nr. 88) - i det maleri er Brøndum afbildet i samme positur som i nærværende maleri, men uden gevær og jagtbytte.

Om maleriet “Skagens jægere” skriver Preben Michael Hornung i “Peder Severin Krøyer”, 2002:

“Motivet blev en hyldest til et af hans [Krøyers] foretrukne tidsfordriv på Skagen, når han ikke malede - eller festede. Det morede ham at gå på jagt, også selvom Michael Ancher var den, der kom hjem med det største bytte.” (s. 297).

For Krøyer betød det sociale liv omkring jagten lige så meget om ikke mere end selve jagten - han var iflg. Michael Ancher heller ikke en specielt habil jæger - og alle personerne på det store gruppebillede er også venner af kunstneren. Brøndum havde således været vært for Krøyer ved mangen en festlig lejlighed.

“Billedets motiv var mere en situation end en bestemt begivenhed. Inspirationen kunne være opstået ved en hvilken som helst jagt i disse år, hvad et brev fra 1893 tyder på: ”Naa - altsaa vi spiste Frokost sammen på en høj Klit, med udsigt over det blaa Hav paa den ene Side - det var imidlertid blevet Solskin - drak den ene Snaps efter den anden og blev i høj Stemning baade deraf og af det dejlige Vejr. Ancher var i straalende humeur - men han havde tillige en halv Snes Høns liggende ved Siden af sig“.” (s. 298).

“Men lige så lidt her som her som i de store bestillingsbilleder af de mænd, der herskede i enten finansernes eller åndernes rige, er dette kollektiv af jægere karakteriseret ud over deres genkendelighed. De indtager forskellige stillinger for variationens skyld. Men det betyder ikke, at måden, de sidder eller ligger på, er specielt karakteristisk. Hovedpersonen er nu som før lyset. Ikke et hvilket som helst lys. Men lyset på stedet. Selve stedet - ved Sandmilen - har kun betydning som et sætstykke.” (s. 300).

På samme måde i dette maleri - det er lyset, der er det vigtigste. Læg mærke til, hvordan det nærmest som en omvendt konturstreg lægger sig omkring hele Brøndums skikkelse.

Degn Brøndum (1856–1932) var købmand, gæstgiver, hotelejer, medstifter af Skagens Museum og bror til Anna Ancher. Han overtog omkring 1880 Brøndums Hotel i Skagen efter sin far.

Se også kat. nr. 145 for et andet af Krøyers forarbejder til "Skagens jægere”.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Nordisk lys – kunstnerkolonien på Skagen, 18. september 2023

Kategori
Vur­dering

1.500.000–2.000.000 DKK

Solgt

Hammerslag

1.700.000 DKK