2434/​662

Asta Nielsen (f. København 1881, d. Frederiksberg 1972)

Selvportræt. Sign. Asta Nielsen. Tusch på papir. Lysmål 24×18.

En lille samling originalfotografier, tre breve samt bøger medfølger:

Et brev fra Asta Nilsen til Anna.

To breve fra Asta Nielsen til fru Hermann.

Fire fotografier af hhv. Asta Nielsen og datteren Jesta. Et tryk efter fotografi af Asta Nielsen.

Bogen: “Asta Nielsen, breve 1911–17”, Udvalgt af Ib Monty, Gyldendal, 1998.

Bogen: Adolf Langsted, “Sceniske kunstnere Asta Nielsen”, Nyt nordisk forlag, andet oplag.

Udstillingskatalog, Filmmuseet “Asta Nielsen” september - oktober 1981.

Proveniens: Sælger var nabo til Asta Nielsens datter Jesta Nielsen og svigersøn Paul Vermehren.

I denne uge præsenterer vi en større samling af værker fra den internationale stumfilmstjerne – og kunstner Asta Nielsen- eller ”Die Asta” som hun blev kaldt i sin samtid. Vi udbyder primært collageværker fra kunstnerens hånd, men også et selvportræt i akvarel såvel som svigersønnen Poul Vermehrens forelæg til Asta Nielsens selvbiografi har fundet vej til auktionen.

Asta Nielsen er en betydelig skikkelse og et ikon i filmhistorien både i Danmark og Tyskland, såvel som resten af Europa og USA. Hun medvirker gennem sin levetid i mere end 70 stumfilm, og hun står i dag som en af tidens helt store filmikoner.

Hun bliver kendt som en filmdiva med en helt særlig aura af mystik- hun forfører beskueren og drager publikum med sit talent og karisma. Asta vakte opsigt i sin samtid: hun havde ben i næsen, var viljestærk og gik sine egne vegne. Med nutidens briller bliver det ligeledes tydeligt hvordan hun i sin samtid brød og udfordrede tidens kvindebilleder og kønsstereotyper.

Astas filmiske præstationer var ikoniske- det samme var hendes udtryk og udseende. Med lysmalet hud, tunge øjenlåg og en skarp sort page vakte hendes til tider androgyne udtryk opsigt. Den såkaldte ”Asta Nielsen frisure” kan ses i de to portrætter vi udbyder på denne auktion. Hendes look er særegent, og hendes værker er på mange måder som hende selv, ekspressive og samtidig hemmelighedsfulde og sanselige.

Astas kunstneriske oeuvre er dog mindre kendt, omend en også væsentlig del af hendes virke. Hun tilbringer en stor del af sin karriere i Tyskland, hvor hun både bor og arbejder. Det er da også i hendes sommerhus på øen Hiddensee, at hun påbegynder sit arbejde med billedkunsten. Med nazismens indtog i Tyskland beslutter hun at flytte tilbage til Danmark for en tid. Her stopper hun ligeledes med at male. Hun erkender dog også senere i livet, at maleriet ikke var hendes bedste kunstform.

Mens hun opholder sig i Danmark, begynder hun arbejdet med collagen. Hun indretter et atelier i sin lejlighed og skaber tekstilværker af gamle kostumer, og hvad hun ellers har ved hånden. Det er tydeligt, at Asta har talent for denne kunstform. Efter sigende giver hun sig i kast med collagerne efter at have set en udstilling om samme. Asta mener bestemt, at hun kan gøre det bedre selv, og begynder herefter sit arbejde med tekstilværkerne. Denne anekdote siger meget om Astas karakter og person: stålfast, selvsikker og viljestærk.

Troels Andersen skriver i udstillingskataloget til udstillingen ”Asta Nielsen -Collager” på Silkeborg Kunstmuseum i 2000: ”Hun indfarvede selv stoffer i skiftende farvenuancer til brug i collagerne. Materialerne hører op med at være det, de er, stofrester, og integreres i billedets helhed, ofte ved hjælp af tynde netstoffer, der trækkes gen over de underliggende farvede partier.”

Som mange andre kunstnere gennem tiden bearbejder Asta ofte med de samme motiver i sine collageværker: Det er blomsterfremstillinger, landskaber og stilleben der dominerer billedets rum. Hun gentager motiverne, dog med forskelle i både materialer og perspektiver. Når man kigger på hendes motivverden, kan det synes som om, hun arbejder sig ind i materialerne og forfiner sit kunstneriske udtryk løbende.

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Stand

Undersøgt i ramme. Papiret er gulnet. Mindre folder i paper. Flere mindre fugtpletter.

Breve, bøger og fotos med håndteringsmærker.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Moderne kunst og design, 20. august 2024

Kategori
Vur­dering

3.000–4.000 DKK

Solgt

Hammerslag

20.000 DKK  

45 bud

Tidspunkt Byder Bud
20.000 DKK
19.500 DKK
19.000 DKK
18.500 DKK
18.000 DKK
17.500 DKK
(Autobud) 17.000 DKK
16.500 DKK
16.000 DKK
15.500 DKK
(Autobud) 15.000 DKK
15.000 DKK
(Autobud) 14.500 DKK
14.000 DKK
(Autobud) 13.500 DKK
13.000 DKK
(Autobud) 12.500 DKK
12.000 DKK
10.500 DKK
(Autobud) 10.000 DKK
10.000 DKK
9.500 DKK
(Autobud) 9.000 DKK
8.500 DKK
5.500 DKK
(Autobud) 5.000 DKK
5.000 DKK
(Autobud) 3.200 DKK
3.000 DKK
(Autobud) 2.900 DKK
2.800 DKK
(Autobud) 2.700 DKK
2.600 DKK
2.500 DKK
2.400 DKK
2.300 DKK
(Autobud) 2.200 DKK
2.200 DKK
2.100 DKK
(Autobud) 2.000 DKK
1.950 DKK
(Autobud) 1.650 DKK
1.600 DKK
1.550 DKK
1.500 DKK