862/​658

Asger Jorn (f. Vejrum 1914, d. Århus 1973)

“La Joie d'être” (The joy of being), 1969. Sign. Jorn; sign., betitlet og dateret på bagsiden. Olie på lærred. 81×100.

Litteratur: Guy Atkins: “Asger Jorn - The final years 1965–1973”, København, 1980, nr. 1869, gengivet helsides i farver, fig. 181, s. 174. Litteratur: Lars Morell: “Asger Jorns kunst”, Aarhus Universitetsforlag, 2014, geng. og omtalt s. 169–171. Udstillet: “Asger Jorn”, Galleria d'Arte La Bussola, Torino, 1970, kat. nr. 16. Udstillet: “Asger Jorn - 22 peintures 1945–1972”, Galerie Ariel, Paris, 1978, kat. nr. 19, geng. helsides i farver. Udstillet: Asger Jorn", The Solomon R. Guggenheim Museum, New York, 1982, kat. nr. 49, gengivet side 86. Udstillet: “El Movimiento COBRA en la colección Karel van Stuijvenberg”, Museo de Arte Contemporáneo de Caracas, 1984, kat. no. 158. Udstillet: “18e Bienal de Sao Paolo”, Brasilien, 1985, kat. nr. 48. (label på bagsiden). Udstillet: “COBRA - Speglad i Karel van Stuijvenbergs samling. As reflected by the Karel van Stuijvenberg collection”, Malmö Konsthall, 1986 og Liljevalchs Konsthall, Stockholm, 1987, kat. nr. 131. Udstillet: “Cobra revisité - COBRA Liège 93 - Coll. Karel P. van Stuijvenberg”, Musée d'Art Moderne et d'Art contemporain, Liège, Belgien, 1993, kat. nr. 27 (label på bagsiden). Udstillet: “Cobra”, Cobra Museum voor Moderne Kunst, Amstelveen, Holland, 1996 (label på bagsiden). Udstillet: “50 anos des movimiento COBRA”, Centro de Exposiciones y Congresos, Museo Camón Aznar, Zaragoza, 1997–1998, kat. nr. 47, gengivet side 106. Udstillet: “Grupo Cobra”, Pinacoteca, Sao Paolo og Casa Andrade Muricy, Curitiba, Brasilien 2000 (labels på bagsiden). Proveniens: Galerie Jeanne Bucher, Paris (label på bagsiden). Proveniens: Collection Maison Bernard, Caracas, Venezuela. Proveniens: Karel van Stuijvenberg, Caracas, Venezuela. Proveniens: Privatsamling, Danmark.

“What can I say About my artistic intentions, When I start a painting To draw a beautiful tree And end up with a white cat? One expects me to control all this But it’s not possible. It’s a never-ending struggle between my painting and me: It runs ahead, I never manage to conquer it, And finally Often it’s the painting itself Who conquers me”

Asger Jorn citeret i kataloget til udstillingen i Galleria d'Arte La Bussola, Torino, Italien 1970, hvor værket udstilledes første gang.

Om maleriet skriver Lars Morell bl.a.: “Livet og livsglæden var et gennemgående tema i Jorns produktion, og som ung gav han det f.eks. udtryk gennem et motiv som livstræet. Mange billeder fra 1960'erne blev præget af andre følelser bl.a. mistænksomhed mellem kønnene, døden og skuffelsen over det kuldsejlede bogprojeket. 'La joie d'être' er det eneste hovedværk fra denne tid, der udtrykker uforbeholden kærlighed og stor livsglæde” (Morell s. 171).

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Stand

Konditionsrapport ved forespørgsel.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Moderne malerier, 8. marts 2016

Kategori
Vur­dering

2.000.000–2.500.000 DKK

Solgt

Hammerslag

1.800.000 DKK