921/​139

P. S. Krøyer (f. Stavanger 1851, d. Skagen 1909)

Købt af Ribe Kunstmuseum juni 2024

“Tre på Skagens Sønderstrand bagefter hverandre gaaende Fiskere trække langs Bredden en Baad lidt ude i Vandet imod Strømmen. Den fjerde i Baadlaget sidder i Bagstavnen og styrer”. 1885. Sign. S.K. Skagen. Olie på lærred. 48×52.

H. Chr. Christensens fortegnelse over P. S. Krøyers malerier, 1923, nr. 382. Fortegnelsens nr. 383 “Tre Fiskere trækker en Baad” er samme motiv i en større udgave (84×107 cm). Dette er i dag på Museum Kunst der Westküste, Föhr (inv. nr. 3 KRØ 01). Begge værker er fejlagtigt dateret 1887 i fortegnelsen, de er begge fra 1885.

Udstillet: Kunstforeningen, “P. S. Krøyer 1851–1909”, 1910 nr. 170.

Litteratur: “The Blue Hour of Peder Severin Krøyer”, udstillingskatalog Musée Marmottan Monet, 2021, omtalt s. 122. Her skriver Mette Harbo Lehmann følgende om forskellen i farverne mellem fortegnelsens nr. 383 og nr. 382 (nærværende værk), og påpeger hvorledes Krøyer har nedtonet farverne i det store maleri (nr. 383): “In a preliminary study for Krøyer's work, sold at an auction in 2012, it appears that he had toned downed his colour scheme during the painting process. The last fisherman who, in the study, falls somewhat behind the others, is wearing a darkblue shirt, the middle man a yellow raincoat, and the first an almost white sweater. In the finished work, Krøyer has brought them together and only emphasised the rhytm of their positions with alternating light- and dark brown colours. Moreover, the light green lyme grass aroung the light house in the background has become significantly less green.”

Proveniens: Grosserer Thomas Møller (1910), dennes dødsboauktion 1922, her solgt til overretssagfører Paul G. Cohn (1923). Bruun Rasmussen auktion 827, 2012 nr. 82.

Bergens Kunstforening bestilte i 1885 et værk af Krøyer, hvor han selv kunne bestemme motivet. Det endelige maleri, som blev sendt til Bergen, var “Tre Fiskere trækker en Baad”, og anmelderen i Bergens Posten d. 7. november 1885 var meget begejstret og skrev:

“Det fremstiller 'hjemvendende Fiskere' der i stille Vejr trækker sin Baad langs Stranden; Motivet er fra Skagen hvis Fyrtaarn skimtes i Baggrunden til venstre. Det er tre kraftige Fiskere, især den forreste, der med Touget over den ene Skulder vader frem gennem den vaade Sand; Solen skinner dem lige i Ansigtet, saa at de griner mod det stærke Lys. Et stykke ude paa den flade Strand glider den grønne Baad sagte frem, styret af en Unggut i Bagskotten, og helt ud til den fjerne Horisont, som begrænses af en Række hvide Sommerskyer, strækker den dybe blaa Havflade sig med lysende Plætter hist og her og i lange mageløse Bevægelser. Det er et Solskinsbillede, hvori Hovedvægten er lagt paa Naturstemningen, Farvestemningen, og den er straalende sand og friskt gengivet. Sjelden har Danmarks Kunst været dygtigere og smukkere repræsenteret i vor Kunstforening end ved dette Billede, og vi tror, at vort Publikum vil med udelt Interesse stifte bekjendskab med en af Danmarks mest begavede Kunstnere.” (“Krøyer i Internationalt Lys”, udstillingskatalog 2012, s. 230).

Peter Michael Hornung skriver følgende om “Tre Fiskere trækker en Baad” og samme fine karakteristik gælder nærværende maleri:

“Året efter havde Krøyer igen bud efter den samme virkningsfulde diagonal og den samme tårnhøje horisont, da han signerede 'Tre Fiskere paa Skagen Sønderstrand trækker en Baad' [...]. Denne gang har kunstneren vendt sig om og malet sit figurmotiv med solen brændende i ryggen. Men det kan diskuteres, om det egentlige motiv er de tre kutteklædte fiskere, der traver afsted i strandkanten med en båd på slæb. For det mest overraskende er de tre skygger, som fiskerne kaster i sandet - med sollysets hjælp. De danner et motiv i sig selv. [...] Krøyer var oprindeligt kommet til Skagen på grund af det, der var blevet fortalt ham om lyset i denne del af Jylland. Himmel var der nok af. Denne himmels legendariske lys kom til at spille hovedrollen i de malerier, som Krøyer malede på stedet, og det hvad enten han opholdt sig inden døre eller udendørs.” (Peter Michael Hornung: “Peder Severin Krøyer”, 2002, s. 185–186).

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Nordisk Lys – kunstnerkolonien på Skagen, 10. juni 2024

Kategori
Vur­dering

2.000.000–2.500.000 DKK

Solgt

Hammerslag

2.850.000 DKK