Foto endnu ikke klar
895/​16

P. S. Krøyer (efter Rembrandt van Rijn) (f. Stavanger 1851, d. Skagen 1909)

“Bathsheba tager bad”. Sign. P. S. Krøyer Paris 1877 samt betegnet Kopi efter Rembrandt. Olie på lærred. 101×82.

Kopi efter Rembrandts 'Bathsheba tager bad' på Louvre.

I maj 1877 drog Krøyer til Paris over Belgien og Holland, hvor han gjorde stop for at besøge de kendte museer. I Amsterdam oplevede han Rembrandt og blev fascineret af hans værker. Han slog sig ned i Montmartre, som på dette tidspunkt var stedet, hvor kunstnerne boede. Paris var en by for Krøyer med alle byens muligheder: de mange museer, alle kunsthandlernes udstillinger, de mange cafeer, de smukke kvinder og de elegante boulevarder, Krøyer var i sit es. Paris var blevet byen, hvor kunstnerne drog til for at lære og for at blive inspireret. Carl Locher var en af de første danske malere, der drog dertil. Krøyer mødtes med sine danske malerkammerater bl.a. Karl Madsen, der studerede hos Jean Léon Jérome; og P.A. Schou, Hans Nikolaj Hansen og Laurits Tuxen, der alle gik på på Bonnats malerskole. Det var Tuxen, der introducerede Krøyer for Bonnat. Krøyer havde medtaget nogle af de lyse Hornbækstudier. De mødte kritik fra flere sider både Madsen og Bonnat udtalte “at farven og tonen ingen fylde havde, at de nærmest så ud som akvareller” og Bonnat forsatte “ at hans studier lignede en teaterdekoration”. Krøyer skulle i Bonnats skole “arbejde på at få de store flader til at stå i det rette forhold til hinanden og få ”valeurerne“ i farven”. Bonnat fremhævede især to malere, der havde havde den kvalitet, og som var værd at kopiere, nemlig den spanske maler Jusepe Ribera og hollænderen Rembrandt. De viser i deres malerier deres simpelhed, storhed og helhed. I følge Ernst Mentze s. 42 malede Krøyer over sommeren 1877 hos Bonnat, samtidig med, at kopierede Rembrandts “Susanne i Badet” på Louvre, men Mentze må have forvekslet to af Rembrandts berømte motiver “Susanne i Badet” og “Bathsheba i Badet”, førstnævnte befinder sig på Gemaldegalderie i Berlin, hvorimod “Bathsheba i Badet” befinder sig på Louvre. Krøyer skriver d. 21. august 1877 til Pauline Hirschsprung, gift med Krøyers mæcen tobaksfabrikanten Heinrich Hirschsprung, København. “Jeg kopierer i denne tid et billede af Rembrandt på Louvre; nu kommer det an på, om jeg kan få ”det Store". Det er nærværende maleri, han er i færd med at male.

Litteratur: Ernst Mentze “P.S. Krøyer. Kunstner af stort format-med brændte vinger”, 1969, hvor citaterne er fra s. 40–47.

Stand

Konditionsrapport ved forespørgsel. Kontakt: fine-art@bruun-rasmussen.dk

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Malerier, 9. juni 2020

Kategori
Vur­dering

200.000–300.000 DKK

Solgt

Hammerslag

280.000 DKK