769/​171

J. F. Willumsen (f. København 1863, d. Cannes 1958)

“En bjerggryde. Sø i bunden, bjærge som vægge. Et ensomt, dybt sørgmodigt sted. Malerisk skal billedet virke ved den ensartede grønne farve, som samler bladene til træer og træerne til skov, samt ved bladgruppernes ornamentik”. Sign. Willumsen 1891. Olie på lærred. 95×95.

Litteratur: J.F. Willumsen: “Mine erindringer fortalt til Ernst Mentze”, København, 1953, s. 89–93. Udstillet: Den Frie Udstilling, København, 1892, kat. nr. 117. Udstillet: Willumsen Udstillingen, Den Frie Udstilling, København, 1923, kat. nr. 55. Proveniens: Bankdirektør Georg Jacobsen, Odense, BR auktion 126, februar 1961, nr. 109.Proveniens: Dansk privatsamling. I sommeren 1891 studerede J.F. Willumsen Frankrigskortet for at finde “(...) et velegnet Sted at arbejde. Det skulle være et ensomt Sted, hvor jeg kunde male i Fred og uddybe min nye Stil” - som han senere har forklaret til kunsthistorikeren Ernst Mentze. Forud var gået en heftig offentlig forargelse over netop kunstnerens nye stil og ikke mindst hans allegoriske radering “Frugtbarhed”, forestillende den højgravide Juliette Willumsen. Raderingen, der vistes på den første Frie Udstilling i 1891 bærer påskriften: “Den gamle Kunst har sit eget Sprog, som man lidt efter lidt lærer at forstaa. En moderne Kunst har sit Sprog, som man maa lære, før man forstaar den”. Teksten er en programerklæring og et forsvar for et radikalt nyt billedsyn, og i sommeren 1891 begav Willumsen sig konsekvent og ufortrødent, men ikke upåvirket af den hårde hjemlige medfart, videre i det spor, der gør ham til en af dansk modernismes absolutte pionerer.“En bjerggryde” med frodige kastanjer, høje bjerge og dramatisk perspektiv er malet i den lille smukt beliggende by Meillerie ved Genevesøen, hvor Willumsen opholdt sig med sin familie i seks uger. Opholdet er baggrund for flere af kunstnerens tidlige hovedværker, heriblandt relieffet “Stenbrydere i en frodig bjergegn” (Statens Museum for Kunst), “Fjerne bjerge set over en sø. Genfersøen” og maleriet “Ægte kastanjer” (begge J. F. Willumsens Museum). Nærværende maleri er en direkte pendant til sidstnævnte og en stor sjældenhed, idet Willumsens produktion i 1890'erne begrænser sig til omkring 20 oliemalerier. Begge malerier befandt sig indtil 1961 i Bankdirektør Georg Jacobsens samling

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Udvalgt kunst, 27. februar 2007

Kategori
Vur­dering

300.000–400.000 DKK

Solgt

Hammerslag

950.000 DKK