921/​162

Anna Ancher (f. Skagen 1859, d. sst. 1935)

En ung kvinde, der plukker en svane. Sign. A. Ancher. Olie på lærred. 85×73.

Udstillet: Herning Kongrescenter, “Skagen i Herning”, 2002. ARKEN, “Skagensmalerne - i nyt lys”, 2008 nr. 6.

Litteratur: Heide Grape-Albers, “Anna Anchers maleri”, i “Anna Ancher (1859–1935) – Malerin in Skagen”, Niedersächsisches Landesmuseum, Forum des Landesmuseums, Hannover, Den Hirschsprungske Samling & Skagens Kunstmuseer, 1994–95, omtalt s. 91, afb. s. 61.

“Plukning af fjerkræ” er et motiv, Anna Ancher har behandlet flere gange, og motivet med den unge kvinde, der plukker en svane, har hun lavet i forskellige versioner. Der findes bl.a. en version på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg (inv. nr. NK 10). Om denne skriver Heide Grape-Albers: “Foran en hvid væg, der får sit lys fra venstre, sidder en ung kvinde. Den majestætisk virkende svane indtager næsten hele billedets diagonal. Dens hoved hænger med næbbet ned på gulvet, og den venstre vinge holdes i vejret, for at pigen bedre kan nå de bløde dun på bryst og mave. Den højre vinge fremhæver den svungne billeddiagonal. Pigen synes lige at have begyndt plukningen. Fjerhammen er næsten intakt, men alligevel er den store kobbergryde ved hendes fødder næsten fyldt med fjer. [...] valget af svanen som billedmotiv er usædvanligt, idet plukning af gæs, ænder og høns er langt mere almindeligt. Men kompositionens fremhævelse af den unge pige og svanen - der endnu i døden virker storslået - på hendes skød er inddraget og hentyder til noget mytologisk, hvilket det dannede, borgerlige publikum på have bemærket. Associationen til Leda og svanen er oplagt.” (s. 90–91).

Mette Houlberg Rung, “Forenkling”, i “Anna Ancher”, Statens Museum for Kunst, Skagens Museum & Lillehammer Kunstmuseum, 2020–21, afb. s. 88, omtalt s. 89. Houlberg Rung beskriver her de forskellige versioner af pigen med svanen: “Gruppen indeholder mindst en mindre pastel og to større oliemalerier. Værkerne er centreret omkring det samme motiv, men farveholdning og beskæring er forskellige og viser, hvordan Anna Ancher arbejdede med en række forskellige løsninger på samme billede. Hvert billede har sine egne kendetegn blandt andet er pigerne klædt i henholdsvis rødt, blåt og grønt, og det virker ikke til at være den samme model, der er brugt i alle tre værker. [...] Det virker også til at være farverne, der har optaget hende i oliemaleriet med den grønne pige [nærværende maleri]. Her er farvepaletten reduceret, og komplementærfarverne rød og grøn dominerer fuldstændig kompositionen, mens Ancher ikke på samme måde som i de øvrige, har arbejdet med monumentalitet og forenkling, idet rummet er gengivet mere i perspektiv, og der er flere detaljer med.” (s. 89–91).

Proveniens: Bruun Rasmussen auktion 673, 2000 nr. 388. Bruun Rasmussen Vejle auktion 115, 2008 nr. 1.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion
Kategori
Vur­dering

250.000–300.000 DKK

Hammerslag

Ikke solgt. Forespørgsel