Foto endnu ikke klar
895/​884

Poul Kjærholm (f. Østervrå 1929, d. Hillerød 1980)

“PK 25” Et par yderst vigtige, tidlige og sjældne stole med stel af håndsmedet matforkromet stål beviklet med sandfarvet flagline. Modellen formgivet 1951. Produktionsmodel udført 1952 hos Fritz Hansen. (2)

Proveniens: Professor Haldor Gunnløgsson.

Litteratur: red. Christoffer Harlang [et al.]: “Poul Kjærholm”, Arkitektens Forlag, Vojens, 1999, det aktuelle par stole afbilledet s. 150–151. Litteratur: Michael Sheridan, “Poul Kjærholm Møbelarkitekt”, Louisiana 2006, det aktuelle par stole afbilledet s 25.

“PK 25” stolen var et af Poul Kjærholm allerførste møbler. Men måske alligevel hans største mesterværk. Hvilket er påfaldende da den faktisk var en eksamensopgave.

Poul Kjærholm blev i 1949 optaget på Kunsthåndværkerskolens møbelafdeling i København efter han var blevet udlært som Møbelsnedker i Hjørring, her blev han elev under Hans J. Wegner. Som både kunne se evnerne hos den unge studerende men måske også så lidt af sig selv i den unge ambitiøse møbelsnedker fra Jylland, der kom til København. Poul Kjærholm blev ansat på deltid i Wegner tegnestue og fik derved en stor påvirkning fra Wegner i den yderst frugtbare periode omkring 1950.

På Kunsthåndværkerskolen stillede Wegner som afgangsopgave i 1951 til sine elever den opgave at de skulle formgive møbleringen af en kendt arkitekts dagligstue, og fra de modeller bygge ét færdigt møbel. For Poul Kjærholm faldt opgaven på arkitekten Halldor Gunnløgssons stue. Det blev starten på et venskab og et professionelt samarbejde i årene fremover. Der indgik flere modeller i møbleringen som pegede på de spor Kjærholm fulgte senere i sine møbler , men det blev den stol som han valgte som den han skulle bygge der blev hans gennembrud for ham som møbelarkitekt og som blev til et af de vigtigste møbler i Dansk designs historie.

Med sin “PK 25” stol trak Poul Kjærholm på inspirationen fra den sammenlignlige Flagliniestol som han lærer Hans J Wegner havde tegnet i 1950, udført af de samme materialer - stål og flagline.

Ligesom den tydelige adskillelse mellem det bærende -stålet og det bårne - flagline gjorde stolen klar og let at aflæse, hvilket blev et af Kjærholms kendetegn.

Det er dog den nytænkende og næsten snedkermæssige behandling af stålet som materiale der hæver “PK 25” stolen og Poul Kjærholms møbler generelt op i et niveau for sig.

Med “PK 25” skabes en stol med stål stel helt uden brug af samlinger eller svejsningser som forvandler stålet fra noget koldt og industrielt til at være håndværk uden at den stramme form fortabes

Tanken om at skabe en stol ved buk og slidser kendes fra andre - en mulig inspiration synes at være Engelske Gerald Summers kendte krydsfiner stol fra 1934 for Makers of Simple Furniture, i sig selv et tidligt modernistisk mesterværk omend med en blødere organisk form.

Kjærholms genistreg består dog i at tage stål som de fleste forbinder med noget hårdt og stift og så bøje det som var det en papirflyver.

Da stolen blev set af Fritz Hansens Direktør Søren Hansen efter Poul Kjærholms afgang fra Kunsthåndværker skolen førte det til at Poul Kjærholm blev ansat hos Fritz Hansen og her ansat til at arbejde med forsøg med materialer.

“PK 25” stolen blev her i 1952 sat i en yderst begrænset produktion, Hvor de tre første Produktionsmodeller, hvorfra dette par stole hidrører endte hos den arkitekt som de var tiltænkt nemlig Halldor Gunnløgsson.

Kjærholm forlod Fritz Hansen kort tid efter. Og indledte senere i 1955 det legendarisk samarbejde med E. Kold Christensen, som bl.a overtog produktionen også af “PK 25” stolen. I 1982 efter Kjærholms alt for tidlige død gik rettighederne til de fleste Kjærholm modeller over til Fritz Hansen - og igen således også “PK 25” modellen. Men det er en sjov lille reminder om ingen regler uden undtagelser når samlere af Kjærholms møbler idag altid spørger efter et stempel el lign fra Kold Christensen. Og bliver lettere skuffede når det er en udgave fra Fritz Hansen. Det gælder så bare ikke i dette tilfælde - Her er den “originale” udgave de her nærværende stole fra Fritz Hansen.

Stand

Konditionsrapport ved forespørgsel. Kontakt: design@bruun-rasmussen.dk

Auktion

Design, 18. juni 2020

Kategori
Vur­dering

600.000–800.000 DKK

Solgt

Hammerslag

480.000 DKK