Harald Giersing (f. København 1881, d. sst. 1927)
Købt af Bornholms Kunstmuseum i maj 2018.
“Mindet. Kristiansø”. Sign. HG 11 samt Harald Giersing på udstillingsetiket. Olie på lærred monteret på lærred. 44×42.
Udstillet: Den Frie Udstilling, 1912, kat. nr. 66. Udstillet: Retrospektiv Sommerudstilling, Den Frie Udstilling, 1914, kat. nr. 64. Udstillet: Harald Giersing Mindeudstilling, Charlottenborg, 1927, kat. nr. 122. Proveniens: Tidligere i Dagmar Kehlets samling og siden nedarvet gennem familien.
Landskabet ved Mindet på Christiansø er for kendere af den danske modernisme et velkendt motiv. I 1911 drog en gruppe kunstnervenner anført af Axel Salto første gang til Ertholmene, den lille øgruppe nordøst for Bornholm. Stemningen og klimaet her opmuntrede dem til at afprøve nye kunstneriske ideer og udforske farve- og formdannelse inspireret af den franske malerkunst, som flere af kunstnerne havde stiftet bekendtskab med et par år tidligere i Paris. Blandt andet maler både Karl Isakson og Edvard Weie udsigten ved Mindet flere gange.
Motivet er ikke tidligere kendt fra Harald Giersings hånd. Han var med på Christiansø i 1911 og udstillede sin udsigt mod havet, som han så og oplevede den, på Den Frie Udstilling i 1912, hvor Weie også deltog. Weies udgave af motivet - der tilhører Statens Museum for Kunst og er nærmest identisk med Giersings - dateres traditionelt til 1912, men må ifølge Weie-eksperten, kunsthistorikeren Lennart Gottlieb, være malet omkring 1920. Giersing og Weie havde tæt forbindelse omkring 1911–12, og de kendte også Isakson, der malede motivet i 1911. Det er derfor ganske naturligt, at Weie ikke kunne male det, da han var på Christiansø i 1912 - det ville være for uoriginalt. Motivet var imidlertid så indlysende malerisk i sin scenografi, at det siden blev et kernemotiv for ham.
Giersings ”Mindet. Kristiansø” - der sidst var udbudt til salg, da han viste det anden gang i 1914 - er således en lille perle med særlig kunsthistorisk vægt, da det indskriver sig som et væsentlig brik i fortællingen om modernismens gennembrud i Danmark. Også proveniensen er interessant. Værket blev oprindelig erhvervet af Dagmar Kehlet, en god bekendt af Giersing, der kendes i kunsthistorien som modellen til Sigurd Swanes to portrætter i Statens Museum for Kunst og ARoS, som må betragtes som hovedværker i den tidlige danske modernisme.
Konditionsrapport ved forespørgsel.
Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.
Malerier, skulpturer og foto, 6. juni 2018