891/​36

Vilhelm Hammershøi (f. København 1864, d. sst. 1916)

Interiør fra Strandgade 30. Sign. V. H. 1900. Olie på lærred. 52×45.

Betegnet på blændramme: “Til Anny [Anny Vieth] til Minde om Havnegade 15 3 Sal, 8–7-1909 24–7-1916 fra ... [?]”

Susanne Meyer-Abich, fortegnelse over Vilhelm Hammershøis malerier i “Vilhelm Hammershøi: Das Malerische Werk", 1995, nr. 190.

Litteratur: Edvard Borneville, “Den grå revolution. Vilhelm Hammershøi og hans værk”, i Kunst årg. 7, nr. 8, København 1960, s. 199–204, omtalt s. 202, gengivet på omslaget.

Proveniens: Vekselerer Otto Martin Vieth og dennes hustru Anny Vieth, født Dahlgren, deres dødsboauktion, Bruun Rasmussen 115, 1960 nr. 10. Kunsthallen auktion 315, 1976 nr. 78, afbildet s. 15. Her erhvervet af nuværende ejer.

Om proveniensen:

I begyndelsen af 1900-tallet havde Hammershøi opnået en vis succes, og han havde ikke svært ved at afsætte sine værker. Han foretrak dog i stigende grad at sælge til nogle få, betroede kunsthandlere, blandt dem Otto Lemming (1860–1906), der drev forretninger i Bredgade og Østerbrogade. I følge Hammershøis mor, Frederikke Hammershøi, købte Lemming syv af malerens interiørmalerier alene i året 1900, og yderligere ét det følgende år. Dette maleri var utvivlsomt blandt dem, eftersom det bærer Lemmings letgenkendelige mærkat. Men Lemming må faktisk have købt flere end disse otte malerier, for i årene 1900–03 kunne han i pressen rapportere om salg af hele tolv interiørmalerier. Blandt de solgte billeder var et maleri med titlen Formiddagssol, som Lemming solgte i juli 1901, og som meget vel kan være identisk med dette maleri. Da Hammershøis ivrigste tilhænger og største samler, Alfred Bramsen, for alvor begyndte at registrere malerens værker i forbindelse med mindeudstillingen i 1916, var det ikke længere muligt at skaffe oplysninger om de malerier, som Hammershøi omkring århundredeskiftet havde solgt direkte til kunsthandlere. Bramsens var derfor ikke i stand til at inkludere Lemmings interiørbilleder i sit store katalog over Hammershøis værker i 1918. Og vi kan derfor heller ikke følge dette maleris færd, før det i 1916 eller kort derefter blev foræret til Anny Margareta Eleonora Vieth, f. Dalgreen (1886–1959), gift med vekselerer Otto Martin Vieth (1863–1946). Giveren var antagelig et familiemedlem eller en nær veninde, der gav maleriet til minde om parrets tidligere lejlighed i Havnegade 15, hvor de boede fra juli 1909 til juli 1916.

Bruun Rasmussen takker mag. art og ph.d. i kunsthistorie Jesper Svenningsen for ovenstående artikel omkring maleriets tidlige proveniens. Jesper Svenningsen arbejder for tiden på et manuskript om kunsthandel og udstillingsliv i København i perioden 1870 til 1920.

Læs mere

Stand

Konditionsrapport ved forespørgsel. Kontakt: fine-art@bruun-rasmussen.dk

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Malerier og tegninger, 26. november 2019

Kategori
Vur­dering

20.000.000–30.000.000 DKK

Solgt

Hammerslag

31.500.000 DKK