921/​102

Ernst Meyer (f. Altona 1797, d. Rom 1861)

Selvportræt med baret. Usigneret. Dateret Rom Fbr. 30. Bly på papir. Bladstørrelse 20,5×18,5. Uindrammet.

Købt af Den Hirchsprungske Samling juni 2024

Udstillet: Nivaagaards Malerisamling, “Venskabsportrætter fra Rom”, 2016, kat. nr. 144, omtalt s. 15 og s. 64–66, afb. s. 65.

Proveniens: Circolo Scandinavo / Skandinavisk Forening i Rom (Inv. nr. A 30).

Ernst Meyer studerede på Kunstakademiet i København i årene 1812–1820, hvor han de sidste år blev meget påvirket af Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783–1853), som blev professor på akademiet i 1818. I 1820 rejste Meyer til München, hvor han studerede historiemaleri på Kunstakademiet i årene 1820–1824.

Dette selvportræt er udført i Rom i 1830 og afspejler tydeligt, i hvor høj grad Meyer i sin tid i München blev inspireret af de tyske nazarenere og kredsen omkring maleren Peter von Cornelius (1783–1867) og stadig var det i 1830.

Nazarenerne var en tysk romantisk kunstnergruppe grundlagt i begyndelsen af 1800-tallet, som søgte at genoplive spiritualiten og inderligheden i kunsten i modsætning til den ellers fremherskende franske, akademiske neoklassicisme. Nazarenerne søgte inspiration hos kunstnere fra senmiddelalderen og den tidlige renæssance, og de søgte en enkel og ensartet ydre fremtoning blandt andet med langt glat hår og baret.

Som det ses på nærværende selvportræt lod Ernst Meyer også sit hår vokse sig langt under sit ophold i München og skildrede sig selv med den romantiske kunstners yndede baret og med et meget alvorligt og inderligt udtryk i sine store udtryksfulde øjne.

I 1824 rejste Meyer med vennen og billedhuggeren H. W. Bissen (1798–1868) videre til Italien, hvor han slog sig ned i Rom i årene 1824 til 1841 og hvor han blev en meget central skikkelse i den dansk-tyske kunstnerkreds omkring Bertel Thorvaldsen og kunstnerlivet, som det udspillede sig i og omkring caféen El Greco og osteriet La Gensola, som det kendes fra Ditlev Bluncks berømte maleri fra 1837, hvor Ernst Meyer sidder i kredsen af gulaldermalere omkring Thorvaldsen (Thorvaldsens Museum inv. nr. B199). Ernst Meyer var kendt for sin store hjælpsomhed, sin humor og muntre lune.

Det er pudsigt at se den forskel i fremtoning, der er mellem dette selvbevidste kunstner-selvportræt og den afslappede levemand, elegant klædt med kort krøllet hår, halvskæg, briller og en cigar i hånden på Bluncks maleri fra La Gensola såvel som den lidt ældre mand i Frølichs tegnede portræt fra denne samling (se kat. nr. 108).

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Ældre malerier, 10. juni 2024

Kategori
Vur­dering

100.000–125.000 DKK

Solgt

Hammerslag

75.000 DKK