2431/​8066

C. W. Eckersberg (f. Blåkrog v. Aabenraa 1783, d. København 1853)

Parti fra Frederiksberg have med Apistemplet og udsigt til Frederiksberg Slot. Sign. E. 29de september 1809. Bly, pen og vandfarve på papir. Lysmål 16,5×20.

Proveniens: Museumsinspektør, dr. phil. Peter Hertz. Dennes dødsboauktion Bruun Rasmussen 226, 1968 nr. 5, afb. s. 4.

Apistemplet i Frederiksberg Have er et lille klassicistisk tempel, der ligger på en bakke nordvest for Frederiksberg Slot. Templet er tegnet af N. A. Abildgaard (1743–1809), der var underviser for Eckersberg på Kunstakademiet. Templet blev opført i 1802–04 i forbindelse med Frederiksberg Haves omlægning fra barokhave til romantisk have.

Fra Eckersbergs hånd kendes også to andre tegninger fra Frederiksberg Have, hvor templet indgår. Begge findes i Kobberstiksamlingen på Statens Museum for Kunst med titlen ”Prospekt fra Frederiksberg have ved slottet og Apistemplet” (inv. nr. KKSgb4235 og inv. nr. KKSgb4236).

Nærværende tegning stammer fra Eckersbergs ungdomsår i København, inden han i 1810 rejste til Paris og senere til Rom. Han udførte i denne periode en lang række prospekter af København – en by, der i begyndelsen af det 19. årh. var under stor forvandling og genopbygning bl.a. efter den omfattende brand i 1795, og han fokuserede især på de dele af byen, der havde fået nyt udseende.

Om Eckersbergs tidlige skildringer af København skriver Peter Michael Hornung & Kasper Monrad i ”C. W. Eckersberg – Dansk malerkunsts fader”: ”Københavnernes stolthed over deres by var baggrunden for, at de også gerne så den afbildet. En ny folkelig genre: de københavnske prospekter kom på mode, og den unge Eckersberg var blandt dem, der blev sat til at tilfredsstille efterspørgslen. […] I sine tegninger fra København holdt Eckersberg sig inden for voldene, men i den mest åbne og luftige del af byen, og motiverne kunne være Holmens Kirke, Børsen, den nu forsvundne bank og kancellibygningen. […] Eckersberg tegnede også Apistemplet med Frederiksberg Slot i baggrunden, udsigten fra Langelinie mod Nyholm, et parti af Kongens Nytorv med Hovedvagten, og et parti af Langebro, med det såkaldte Druknehus. Disse tidlige byprospekter har først og fremmest kulturhistorisk værdi. Sirligt og sobert illustrerer de udvalgte partier af det København, som var ved at blive opført under Frederik den 6. Som portrætter af arkitektur peger disse blade frem mod de langt mere væsentligere prospekter, som Eckersberg skulle udføre i Rom. Der var dog den forskel, at i København arbejdede han på bestilling eller på formodet efterbevilling. I Rom var det hans egen interesse for monumenter og udsigter, der motiverede ham.” (Peter Michael Hornung & Kasper Monrad, ”C. W. Eckersberg – dansk malerkunsts fader”, Forlaget Palle Fogtdal, 2005, s. 29–31).

Staffagefigurer, der skaber liv i motivet, som dem i forgrunden i nærværende tegning, indgik ofte i Eckersbergs tidlige byprospekter.

Stand

Monteret i passepartout. Papiret er let bølget ved øverste kant samt let gulnet. Enkelte små misfarvninger. Mærker/misfarvning fra tidligere montering i øverste hjørner. Område med let fold i papiret.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Eftersyn
I Lyngby
Auktion
Kategori
Sælges
Vur­dering

20.000–25.000 DKK

Næste bud

Dit maksbud

Hvordan fungerer maksimumbud?
Levering

Levering i USA fra 810 DKK forudsat den endelige pris ikke overstiger 50.000 DKK

Log ind for at se den nøjagtige pris for levering til din adresse.