Johannes C. Bjerg (f. Ødis 1886, d. København 1955)
“Pan på trekantet plint”, 1919. Sign. Johannes C. Bjerg. Bronze. H. 56.
Litteratur: www.johannesbjerg.com, gengivet under 'Statuetter', 1919. Litteratur: Leo Swane: “Johannes C. Bjerg - et udvalg af skulpturer”, Vor Tids Kunst 9, København 1932 s. 28.
Udstillet (version): “Grønningen”, Udstilling i Aarhusforeningen Moderne Kunst, Aarhus 1919, kat. nr. 53. Udstillet (version): “Grønningen”, Udstilling i Aarhusforeningen Moderne Kunst, Aarhus 1920, kat. nr. 103. Udstillet (version): Charlottenborg, København 1920, kat. nr. 681–82.
”Pan på trekantet Plint” dateret 1919 tager sit udgangspunkt i studier fra Paristiden. Bjerg gengiver en muskuløs mand hvilende på tå; højre ben lidt foran det venstre, begge følger de linier afstukket af den trekantede plint. Armene er bøjede, som et ekko af det trekantede kompositionsmotiv, fingrene er spændte og let spredte. Hovedet med krøller og horn rettes lidt nedad. Pan er baseret på studier af Nijinsky, der danser ”L 'apres midi d'une Faune”.
Dette fremgår klart af figuren Pan på firkantet plint, hvis komposition ligger tæt op af et fotografi fra 1912, hvor Nijinsky danser. Modsat fotoet vender Bjerg Pans hoved nedad, derved opnår han ikke den samme forvredne spænding. Figuren på den firkantede plint er kantet. Den giver indtryk af være resultatet af et indviklet teoretisk arbejde med en ide, der ender som et kunstlet liniespil, der begrænser figuren.
”L 'apres midi d'une Faune” instrueret af Nijinsky havde premiere den 29. maj 1912 i Paris, hvor den øjeblikkelig vakte skandale. Balletten slutter med en scene, hvor faunen åbenlyst elsker med en nymfes tørklæde. Det var mere end borgerskabet kunne klare, og pressens omtale var fordømmende. Stykket blev et "must« for alle - til trods for at koreografien var ny og anderledes. Danserne bevægede sig for det meste i profil. Måske på grund af slægtskabet med relieffer, det skulpturelle, var det kunstnere som Rodin og Odilon Redon, der trådte til Nijinskys forsvar i den efterfølgende debat. Nijinsky leverede til ”Pan på trekantet Plint” den harmoniske stilling, det perfekte standmotiv, til afrunding af 1910'ernes kredsen om den nøgne opretstående krop.” Terese Nielsen: ” Johannes C. Bjergs ungdomsår ”, 1990, uddrag af teksten
Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.
Moderne malerier, skulpturer og grafik, 7. marts 2023