924/​26

C. W. Eckersberg (f. Blåkrog v. Aabenraa 1783, d. København 1853)

“Udsigt mod Syd fra Helsingørs Rhed, med en dansk Korvet til Ankers samt nogle andre mindre Skibe dels under Sejl og dels til Ankers”. Sign. E. 1830. Olie på lærred. 56×87. Empireramme.

Philip Weilbachs fortegnelse over C. W. Eckersbergs malerier, 1872, s. 252 under “IX. Billeder fra Søen og Livet på Søen, udførte i Aarene 1821–1851”. Emil Hannovers fortegnelse over C. W. Eckersbergs malerier, 1898, nr. 431.

Udstillet: Kunstforeningen, “Udstilling af Malerier, af ældre og yngre danske Kunstnere, hvoraf Indtægten er bestemt til Anvendelse ved Frederiksborg Slots Gjenopførelse”, 1860 nr. 85 (Carl Emil Mundt). Kunstforeningen, “Udstillingen af C. W. Eckersbergs Malerier”, 1895 nr. 238 (Christopher Mundt). Charlottenborg, “Sønderjysk Udstilling paa Charlottenborg”, 1937, nr. 108 (Holger Mundt).

Litteratur: “Kunstforeningen i Kjøbenhavn. Dens Historie og Virksomhed fra dens Stiftelse til 1863”, 1864, omtalt s. 129. Emil Hannover, “Maleren C. W. Eckersberg”, 1898, omtalt s. 241. “C. W. Eckersbergs dagbøger 1810–1837”, bind I, udgivet og kommenteret af Villads Villadsen, 2009, omtalt s. 418.

Proveniens: Erhvervet af Kunstforeningen direkte af kunstneren. Ved bortlodning i Kunstforeningen 1830 vundet af etatsråd Just Henrik Mundt (1782–1859); dennes bror, professor Carl Emil Mundt (1802–1873); dennes søn, læge Christopher Mundt (1844–1925); dennes søn, arkitekt Holger Mundt (1937). Herefter nedarvet i familien. Bruun Rasmussen auktion 656, 1998 nr. 225, afb. s. 70, 71, 72 og 73. Christies, Old Master and European Paintings, Maj 2024 nr. 41, afb. i katalog.

Eckersberg skriver i sin dagbog om nærværende maleri: 3. sept. 1830: “Begyndt på et nyt Maleri, et Søestykke...” 29. sept. 1830: “Blevet færdig idag med Søestykket, det forestiller, Udsigt mod Syd fra Helsingørs Rhed med en dansk Corvet til Ankers, samt nogle andre mindre Skibe deels under Seil og deels til Ankers.”

Eckersberg var allerede fra sin tidlige barndom i Blaakrog ved Als Fjord i Sønderjylland meget fascineret af havet og skibene, og selvom historiemaleriet på daværende tidspunkt var den mest ansete genre på Kunstakademiet i København, malede han allerede marine-motiver under sin studietid her 1800'erne.

I 1820'erne begyndte Eckersberg for alvor at dyrke marinemaleriet, og i 1830'erne og 40'erne blev det hans foretrukne motiv. Her kunne han kombinere sin store kærlighed til havet, skibene og naturen i al dens registrerbare foranderlighed.

Om Eckersberg som marinemaler skriver Preben Michael Hornung og Kasper Monrad i “C. W. Eckersberg - dansk malerkunsts fader” blandt andet:

”Ingen dansk maler beherskede dette felt med en sådan præcision som Eckersberg. Heller ingen maler stillede så store krav til genrens udøvelse. Efter hans opfattelse måtte en maler, der ønskede at lave et ordentligt marinemaleri, først kende de forskellige skibstyper, deres størrelse, krumning etc., og vide, om skibet var en orlogsbrig, en korvet, en fregat eller et linjeskib. Ud fra skroget og takkelagen, det vil sige hele sejlmaskineriet, skulle han også være i stand til at bestemme et skibs nationalitet og dets ærinde: om det skulle bruges til krig eller handel. Han skulle have overblik over de situationer, et skib kunne komme ud for, når det var i søen, eller hvis der indtraf et eller andet, og hvordan man ved hjælp af god sømandskundskab manøvrerede det under skiftende vejrforhold. Herudover skulle han vide besked om meteorologien og dens betydning, om hvordan vinden påvirkede bølgerne og sejlene, og hvilke skyer, der optrådte på himlen i hvilket slags vejr. For vindforholdende havde betydning for søens udseende såvel som for skyernes. Og det skulle hænge sammen alt sammen.” (“C. W. Eckersberg - dansk malerkunsts fader”, Kbh. 2005, s. 227).

Ovenstående citat vidner om Eckersbergs usædvanlige store grundighed og omhyggelige undersøgelse af virkeligheden i forhold til sine motiver i det hele taget, men i særdeleshed i forhold til marinemaleriet, der stod hans hjerte meget nært. Intet måtte være ’forkert’ skildret – alt skulle være i overensstemmelse med virkeligheden.

Til dette formål førte Eckersberg blandt andet en omhyggelig dagbog om vejr- og vindforhold, og han tog på mange korte og længere sejlture ombord på mange forskellige typer skibe for at studere alt hvad der havde med sejlads at gøre. Og på sine mange spadsereture rundt omkring i København besøgte han ofte flådestationen Nyholm og byens mange havnepladser for at nærstudere skibene også i selve byggefasen. Han udførte endda også en skibsmodel i træ til brug for studier til sine marine-malerier (se kat. nr. 27).

Nærværende værk er et helt klassisk, meget smukt og stort eksempel på Eckersbergs marinemaleri. Det store skib, der ligger for anker, forestiller korvetten Flora. På havet omkring Flora har Eckersberg placeret utallige mindre skibe af forskellige typer, hvoraf nogle ligger til ankers og andre er på vej for fulde sejl i forskellige retninger – alle er de minutiøst og detaljeret beskrevet og omhyggeligt indplaceret i forhold til hinanden og i forhold til havet, bølgerne og beskueren i en kompleks rumlig konstruktion. En frisk kuling fremkalder små bølger med skumtoppe. Lige over horisonten er himlen farvet i et varmt let rosa lys, som opad bliver afløst af en kølig klar blå himmel med enkelte gråhvide skyer. Rigningen på korvetten danner et spindelvæv af fine mønstre. En flådeofficer er ved at klatre ombord. Og endnu en lille robåd med sømænd er på vej ud mod korvetten.

Eckersbergs marinemalerier bliver på mange måder apoteosen på hans kunstneriske stræben efter at forene omhyggelige studier efter naturen og naturvidenskabelige observationer og data med maleriets abstrakte og formelle kvaliteter, herunder farverne, lyset og den perspektiviske rumkonstruktion. Det er en nøje konstrueret og idealiseret fremstilling af virkeligheden, hvor intet er overladt til tilfældigheder. Det vrimler med detaljer, som man kan zoome helt skarpt ind på uden at oplevelsen af helheden går tabt.

Flora løb af stablen 1826 og var i 1830, da maleriet blev malet, vagtskib i Øresund.

Maleriet blev i ca. 1942 udført i farvelitografi af litograf P. W. Johannsen på Normann Zeuthens Kunstforlag.

Stand

Konditionsrapport ved forespørgsel.

Bestil konditionsrapport

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Eftersyn
Auktion
Kategori
Budfrist
Sælges

Vur­dering

2.000.000–3.000.000 DKK

Kom­mis­sions­bud

Hvad er et kommissionsbud?