866/​755

Carlos Cruz-Diez (f. Caracas 1923)

“Physichromie No. 393”, Paris, Fev. 1968. Sign., betitlet og dateret på bagsiden. Relief i mixed media monteret i hvid træramme. 61×62.

Udstillet: “Cruz-Diez - Guzman”, Galerie Kaare Berntsen, Oslo, Norge, April - Maj 1968 Proveniens: Privatsamling, Norge, indtil 1976–78. Erhvervet fra ovenstående. Proveniens: Privatsamling, Danmark, fra 1976–78 til nu. Nedarvet fra ovenstående.

Certifikat fra Atelier Cruz-Diez (ref. 2016–03-18–5462) medfølger.

“Hvad angår farver var min første tanke at kunst gennem historien altid har bestået af overføre en omskiftelig virkelighed til en statisk baggrund. Én af menneskehedens mest utopiske drømme har altid været at få tiden til at stå stille. Da maleriet opgav sin referentielle rolle og skabte sit eget selvstændige billedrum, forblev det alligevel statisk og todimensionelt, men folk blev ved med at tale om forbindelserne mellem rum og tid. Disse forbindelser var dog kun ideer, de var ikke 'reelle'. De var i virkeligheden også henvisninger, ligesom i det referentielle maleri. Så hvis dét at henvise til virkeligheden har været en konstant i kunsthistorien, hvorfor så ikke gå direkte til sagens kerne og skabe kunstværker, der er 'en realitet i sig selv' ? Hvorfor ikke skabe kunst, der skaber begivenheder, ligesom i det virkelige liv) [...] Hvorfor ikke befri farven - henvisningens evige tjenerinde - og hjælpe den finde sit eget sande udtryk? Til hvilket punkt kan man adskille farven fra dens baggrund og få den til at eksisterere i rummet? Hvordan kan man give farven total frihed frisat fra maleriets traditionelle baggrund? En struktur der kunne vise farvernes konstante mutation måtte 'opfindes'. I forlængelse af disse tanker udgør strukturen i ​​'Physichromie' en lysfælde, hvor farverne kan ændre sig og blive forvandlet. Værkerne tillod mig at bevæge mig udover impressionismens fejlagtige forsøg på at genskabe lysets konstante mutationer på den to-dimensionelle plan. Dette lykkelige fejltrin i maleriets historie var tilskyndelsen til min egen forskning”.

Carlos Cruz-Diez: “Four situations involving color: A conversation”, IN: Mari Carmen Ramírez & Héctor Olea: “Color in Space and Time. Cruz-Diez”, The Museum of Fine Art, Houston 2011, s. 96.

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Stand

Konditionsrapport ved forespørgsel.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Moderne malerier & skulpturer, 28. september 2016

Kategori
Vur­dering

400.000–600.000 DKK

Solgt

Hammerslag

680.000 DKK