866/​740

Paolo Scheggi (f. Firenze 1940, d. Rom 1971)

“Intersuperficie curva dal rosso”, 1962–63. Signeret og betitlet på bagsiden. Rød akryl på lærred i tre lag. 70×50×5,5.

Værket er registreret hos Associazione Paolo Scheggi med nr. APSM154/0001.

Proveniens: Privatsamling, Danmark.

Paolo Scheggi udstillede sammen med Turi Simeti (f. 1929) og Agostino Bonalumi (1935–2013) på “1. nordiske ungdomsbiennale” på Charlottenborg i Danmark i december 1966. Udstillingen var bl.a. arrangeret af de to danske kunstnere Peter Bonnén (f. 1945) og Jens Jørgen Thorsen (1932–2000). Paolo Scheggis første og primære forbindelse til Danmark er dog samleren, kunsthandleren med mere Finn Falkersby (1934–2007), som ved flere lejligheder bragte værker af de nævnte kunstnere til landet og videre i dansk privateje. Andre værker af Paolo Scheggi findes i dag på kunstmuseerne KUNSTEN i Aalborg og HEART i Herning. Sidstnævnte museum ejer i dag en af verdens største samlinger af værker af en anden markant italiener, nemlig Piero Manzoni (1933–1963).

Paolo Scheggis aktivitet i Danmark er dokumenteret - men ikke særlig specifikt. Ovennævnte Finn Falkersby skrev en kort, retrospektiv artikel om “Gruppo Zero” og Paolo Scheggi i tidsskriftet CRAS i 1975. Han nævner, at Scheggis værker modtog uforstående kritik, da de udstilledes i København i midten af1960erne. Han skriver også at kunstneren døde umiddelbart efter et besøg i København i 1971, hvilket indikerer at han var hér ved flere lejligheder.

Paolo Scheggis betydning blev dog straks anerkendt af hans samtidige, nordiske kolleger (heriblandt Peter Bonnén og Jens Jørgen Thorsen) og kataloget fra 1966 rummer en hyldest til Paolo Scheggi, Turi Simeti og Agostino Bonalumi. Peter Bonnén, som er medunderskriver af hyldesten, har bekræftet at Finn Falkersby var Paolo Scheggis oprindelige forbindelse til Danmark - også før udstillingen i 1966.

Paolo Scheggis “Intersuperficie” værker blev på den samtidige italienske kunstscene fra starten opfattet som originale og radikale - både i forhold til deres farvemæssige intensitet, bevægelsen fra illusorisk til konkret rumlighed i værket samt interaktionen med beskueren. I de tidlige år - netop omkring dette værks tilblivelse - var den noget ældre Lucio Fontana (1899–1968) Paolo Scheggis væsentligste mentor, og Fontana skrev i 1962 bl.a. følgende til Scheggi: “Your writing is highly intelligent, like logic. There might be a few differences between you and I, which I consider in your favour; you are a man of your time. I would only like to add that the arts are 'none other' than manifestations of intelligence, the raison d'être of 'man' can have no social evolution without the total evolution of man. I like your anxiety, your profoundly black, red and white paintings; they indicate your thinking, your fear. I cannot help but wish you a 'happy' career, and remind you to be humble, very humble, since to 'time' we are 'nothing'”. Citeret efter Luca Massimo Barbero: “The Inimitable Complexity of a Path between Art and Life” IN: “Paolo Scheggi. Catalogue raisonné”, Skira 2016. s. 33.

© Paolo Scheggi / SIAE.

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Stand

Konditionsrapport ved forespørgsel.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Moderne malerier & skulpturer, 28. september 2016

Kategori
Vur­dering

2.000.000–2.500.000 DKK

Solgt

Hammerslag

1.950.000 DKK