2344/​55

Georg Achen (f. Frederikssund 1860, d. Frederiksberg 1912)

Forfatterparret Erik og Amalie Skram ved arbejdsbordet. Ca. 1890. Usigneret. På bagsiden betegnet G. Achen. Olie på lærred monteret på malepap. 20×29.

Danske Erik (1847–1923) og norske Amalie (f. Alver, 1846–1905) Skram var begge forfattere i det moderne gennembruds tid, og de var gift i årene 1884–1899.

Mens Erik i sin eftertid er gået mere eller mindre i glemmebogen, er Amalie blevet fremhævet som det moderne gennembruds mest betydelige kvindelige forfatter, der gennem sit forfatterskab bl.a. udfordrede den borgerlige familie og kritiserede samtidens herskende seksualmoral og dens undertrykkelse af kvinder.

Georg Achen og hans hustru Ane Cathrine blev meget nære venner med Erik og Amalie Skram. I 1890 planlagde Achen at male et dobbeltportræt af Erik og Amalie, og om sommeren samme år boede Skram-parret hos familien Achen i deres sommergård i Hornbæk, hvor Achen udførte skitser af dem. Han tog for alvor fat på dobbeltportrættet om efteråret, da de alle var hjemme i København igen. Men maleriet blev aldrig realiseret. Erik og Amalie havde svært ved at finde tid til at sidde model, og Achen ødelagde sit foreløbige arbejde. I et brev til dem begge fra omkring januar 1891 skriver Achen: ”Jeg har i dag skaaret mit Billede af Eder i Stumper lige igjennem Hovederne saa nu ere I myrdet i Skjønhed – Grunden der siges til Alle er, at jeg var misfornøjet med Billedet – forskjelligt Lys – for vanskelig Opgave osv – hvad vi finder paa – men den egentlige Grund er Amalies Brev imorges, det er maaske forkjert af mig at jeg har skjult for Eder og for resten for Alle, selv Ane Kathrine, at jeg har lidt uendeligt i Sommer og nu de par Dage jeg har arbejdet paa Billedet fordi der fra Eders side, stadig var Vrøvl med Modelsidningen, jeg maatte gaa og lirke og smaatigge mig Seancerne til; jeg er slet ikke vred paa Eder I maa endelig ikke misforstaa det; men da Amalie i sit Brev foreslog at hun kun skulde komme 2 Gange om ugen […] saa gik jeg lige op og skar Billedet væk fra mig – det var en stor stor Lettelse for mig, men jeg troer at det var nødvendigt for ellers var jeg blevet syg af Sindsbevægelse i de kommende uendelige Ventetimer.” (citeret fra Janet Garton, ”Det maa være Trolddom ved det, Menneskene kalder kunst” i Årbog / Museum Østjylland, 2017, s. 132–133.

Der eksisterer et portræt af Erik Skram dateret 90 og et portræt af Amalie Skram, som Achen har malet ca. 1890, og som begge er nærbilleder i større format af hhv. Erik og Amalie fra samme scene som i nærværende maleri. Disse blev solgt på Bruun Rasmussen auktion 42, 2004 nr. 2016 (Amalie) samt nr. 2018 (Erik). Disse to samt nærværende maleri må antages at være studier til det egentlige dobbeltportræt.

Nærværende maleri er antagelig det eneste maleri, der i dag findes af Skram-parret sammen fra Achens hånd.

Stand

Enkelte mindre retoucheringer. Behov for let overfladerensning.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Ældre malerier, møbler og varia, 30. oktober 2023

Kategori
Vur­dering

15.000–20.000 DKK

Solgt

Hammerslag

10.500 DKK  

1 bud

Tidspunkt Byder Bud
10.500 DKK