911/​670

Asger Jorn (f. Vejrum 1914, d. Århus 1973)

“La caresse atroce”, 1960. Sign. Jorn. Olie på lærred. 100×81.

Litteratur: Guy Atkins: “Asger Jorn - The Crucial Years”, London 1977, kat. 1249, geng. helsides i farver som fig. 210, s. 246. Litteratur: “CoBrA”, udstillingskatalog, Lefebre Gallery, New York 1960. Litteratur: Asger Jorn: “Billedfortegnelse”, nr. 335. Litteratur: Guy Atkins: “The Lebefre Family Collection of works by Asger Jorn”, udstillingskatalog, Lefebre Gallery, New York 1983. Litteratur: John Canaday og Werner Haftmann: “25 Years Lefebre Gallery, with spotlight on Asger Jorn”, udstillingskatalog, Lefebre Gallery, New York, 1985, gengivet i farver. Litteratur: Axel Heil og Roberto Ohrt: “Asger Jorn: The Open Hide”, udstillingskatalog, Petzel, New York 2016, s. 46–47, geng. Litteratur: Paul Laster: “Frieze Week Edition: 25 Things to Do in New York's Art World Before May 9”, New York Observer, 3. maj, 2016, geng. Litteratur: Michael Wilson: “Asger Jorn - ‘The Open Hide’” TimeOut, New York, 11. maj, 2016, geng. Litteratur: “Petzel: Asger Jorn” Art|Basel Kabinett/Survery, pamflet (Basel: Art Basel U.S. Corp., 2016), s. 52–53, geng. Litteratur: Emma Chrichton-Miller: “Collectors' Focus CoBrA artists” Apollo, januar 2022, s. 69. Udstillet: “Trente et une peintures de Asger Jorn”, Galerie Rive Gauche, Paris, 6. - 31. maj 1960, kat. nr. 19, geng. i kataloget. Udstillet: “Asger Jorn”, Lefebre Gallery, New York 1962, kat. nr. 4. Kunstnerens første solo-udstilling i U.S.A. Hér betitlet “Atrocious Embrace”. Udstillet: “Asger Jorn”, The Solomon R. Guggenheim Museum, New York 1982, kat. nr. 31, geng. helsides i kat. s. 68. Proveniens: Collection John Lefebre, New York. Proveniens: Galerie Boulakia, Paris. Proveniens: Privatsamling, Frankrig. Proveniens: Bruun Rasmussen Kunstauktioner København, 2015. Proveniens: Privatsamling, New York.

Fra tiden omkring 1960 navngiver Asger Jorn ofte sine malerier med overraskende orddannelser eller dobbelttydige, selvmodsigende ordspil. Og dét på forskellige modersmål, som med vid og flair følger nationalsproget i landet, hvor det enkelte værk er tilblevet. Titlen “La caresse atroce” (der kan oversættes i retning af det afskyelige eller grusomme kærtegn) er således beslægtet med andre titler fra året 1960 som “Présence lointaine” (Fjern tilstedeværelse) eller “La Belle Bète” (Det smukke bæst). Betegnende er det, at selve beskrivelsen forlenes med et modsatrettet adjektiv, således at ordlyden nok er flydende, overbevisende eller slet og ret poetisk mens selve meningsdannelsen kortsluttes i et paradoks.

Guy Atkins peger på de åbenlyse kvaliteter i disse titler men pointerer også, at de ikke sædvanligvis leverer nøglen eller facitlisten til forståelsen af selve billedet, som er åbent for fortolkning: “(...) Jorn's titles do not usually provide anything more than a suggestion of mood or a private and therefore uninformative reference to the occasion or circumstances surrounding a particular painting” (Atkins: “Jorn in Scandinavia 1930–1953”, s. 120). Uden derfor at søge titlen konkret forklaret i - eller direkte afledt af - værket er selve idéen om det modsatrettede dog måske alligevel en indgangsvinkel til værket fra en periode, hvor Jorn på den ene side er dybt involveret i den internationale situationisme i Europa og samtidig debuterer på den amerikanske galleriscene: Figuration brydes med ren malerisk gestus, antydet motiv står overfor ekspressivitet, dæmpede jord-toner møder spektral farvekraft.

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

CoBrA, 6. december 2022

Kategori
Vur­dering

1.000.000–1.200.000 DKK

Solgt

Hammerslag

980.000 DKK